Wednesday, April 16, 2014

Bercuti ke Jogjakarta

15 Jamadil Akhir 1435H/15 April 2014 (Selasa)

Minggu lepas aku dan suami ku serta anak ketiga ku, pergi bercuti ke Jogjakarta.  Tiket  penerbangan anak ku belanja kami sebagai hadiah ulang tahun perkawinan kami yang ke 36 tahun.  Terima kasih kerana mengingati kami..

Kami sampai pada pukul 12 tengahari dan di sambut oleh tour leader kami Ibu Ratna... beliau di kira berumur orang nya lingkungan 50an sangkaan ku, tetapi rupanya umur nya 60 tahun  Nampak cergas dan sihat...

Beliau terus membawa kami berlima , (aku, suami, anak dan 2 orang kawan yang kami kenal semasa percutian kami di Uzbekistan)...ke Prambanan Temple . Tetapi kami bersolat dulu di tepi kuil tersebut... memang di sediakan tempat bersolat orang islam.  Selepas bersolat kami di bawa masuk ke Prambanan Temple itu... yang di bina pada abad ke Sembilan... memang unik pembinaan nya tapi banyak yang rosak semasa gempa bumi dan letupan gunung Merapi... jadi banyak juga yang tengah di baik pulih ...

Tempat kami bersolat sebelum masuk ke Prambanan Temple

Prambanan Temple

Di salah satu  temple .. kebanyakkan hanya tempat ziarah sahaja

Di atas ada sebahagian gambar2 yang di rakam, tempat2 nya hanya lah untuk lawatan tidak ada pemujaan lagi di situ.. Kami ziarah pun atas kesan sejarah bukan meraikan kuil tersebut..

Kemudian kami di bawa jalan2 ke kota Jogjakarta dan singgah ke kilang batik, dan di tunjukkan pada kami bagaimana mereka membuat batik sebelum sampai ke hotel.  Tidak banyak beza nya cara mereka membuat batik dengan  Negara kita.

di kilang batik

Bila tiba di hotel kami mandi  dan rasa mahu sahaja kami tidor kerana kepenatan., tapi tour guide berkata bahawa waktu makan malam ada lah pukul 6.30 petang, bermakna tidak banyak masa kami.. Kami tunaikan solat magrib dulu ,waktu solat magrib di sini pada pukul 5.50 petang.  Setelah menunaikan solat magrib dan jamak Isyak kami keluar untuk makan malam .

Kami di bawa ke satu restoran memang sangat cantik bangunan nya dan makanan sangat enak, dan di sebelahan restoran tersebut ada menjual kopi luwak.  Aku rasa semua tahu pasal kopi luwak ni kan, ianya sejenis kopi yang di makan oleh musang dan di keluarkan melalui najis nya..  Mereka kata kopi luwak ini sangat enak.  Aku tak tahu apa hukum nya meminum kopi luwak tapi bagi aku bila dan keluar melalui najis musang (luwak) ni , aku dan kumpulan ku tak ada keinginan hendak minum kopi tersebut.

Setelah makan kami singgah ke kedai yang menjual perak, banyak juga perhiasan2 wanita di situ tapi aku tidak tertarik untuk membelinya.  Anak gadis membeli 2 bentuk cincin dengan harga berpatutan.  Aku mengusik nya, asyik beli cincin sendiri aje bila nak dapat cincin dari orang hehehehe.. Dia kata tak ada siapa pun nak beri pada nya dan tergelak.

Restoran yang di bawa untuk kami makan malam

Suasana di dalam restoran

musang (luwak) yang di bela

Kami pulang semula ke hotel kami menginap dan bersihkan diri terus tidor kerana waktu subuh di sini sangat awal lebih kurang pukul 4.50 pagi.  Di sini waktu nya lambat 1 jam dari Malaysia.

Selepas menunaikan solat subuh kami rehat sebentar dan bersiap2 untuk bersarapan pagi pada pukul 6 pagi kerana kami akan berangkat ke Semarang pada pukul 7 pagi.

Kami berangkat pada tepat pukul 7 pagi ke Semarang.  Sepanjang perjalanan banyak tempat yang cantik2 dan indah kami lihat.  Apa yang kami perasan tidak ada hutan kami lalui seperti di Malaysia, yang kami Nampak bangunan dan rumah2 sepanjang perjalanan kami ke Semarang yang memakan masa lebih kurang 3 jam.  Kami  melalui Ungaran Highlands dan Nampak sawah padi dan kawasan hijau.  Sungguh cantik dan nyaman kami rasa.

Kami singgah di sebuah masjid Al Husain untuk solat dhoha, kerana tidak sempat untuk lakukan di hotel.  Masjid yang agak besar dan tempat2 pelajar untuk belajar juga ilmu ugama dan ada juga anak2 yatim di tempatkan di kawasan masjid itu.

Masjid Al Husain

suami ku sempat bermesra dengan pelajar2  anak2 yatim di sini

Pelajar2  sedang bermain sebab ketika itu Indonesia bercuti kerana hari pemilu (pilihanraya)

Selepas bersolat kami teruskan perjalanan kami hingga kami sampai ke Semarang  dan singgah ke "Sam Po Kong" (gedung batu), tempat terbina nya kuil ini kerana mengingati Cheng Ho.  Apa yag aku pernah ziarah di Palembang satu ketika dulu ada masjid yang di namakan masjid Cheng Ho dan kalau tak silap aku di Surabaya pun ada sebuah masjid Cheng Ho, tapi berlainan di sini ianya seperti kuil.  Bila kami masuk cara nya pun macam orang Buddha bersembahyang, dan di hujung di katakana masjid tapi bukan masjid pada fikiran ku, dan yang pelik ada nabi yang bernama china... nauzubillah, bila ku Tanya adakah mereka ni islam , mereka mengaku mereka islam dan rupa paras mereka memang muka Indonesia tulin.  Aku mengeleng kepala sahaja.. mereka semua telah manipulasikan kisah Cheng Ho.  Sedih juga aku rasa Nampak mereka sudah bercanggah akidah mereka terutama Nabi Zheng He ini nauzubillah.  Kerajaan mereka tidak ambil tindakan apa2 pun, malah menjadi tempat "tourist attraction"

Sebahagian dari bangunan Sam Po Kong

replika perahu Cheng Ho

Kami teruskan perjalanan kami ke Kota Lama Semarang dengan perasaan keliru kerana tidak ku sangka ada puak yang sanggup mengangkatkan Zheng He sebagai nabi.   Di Kota Lama ni ternampak banyak bangunan2 bekas jajahan Belanda.  Kami sempat merakamkan beberapa gambar2 lama dan juga kami masuk ke  Gereja Blenduk, di mana senibina nya agak unik di dalam nya. Lagi sekali aku keliru dengan kegunaan bahasa mereka rumah Allah dan waktu2 ibadat..  Begitu lah di Indonesia, tidak ada perbezaan kegunaan Allah di antara Islam dan Kristian... Bagi ku ianya boleh mengelirukan umat islam terutama generasi muda. Silap2 boleh ramai yang murtad, dan itu lah terjadi di Indonesia. Kita boleh lihat banyak kisah2 orang islam murtad  di Indonesia melalui you tube.

Kami singgah juga di Lawang Sewu bekas bangunan lama jajahan Belanda.  Di situ juga tempat mereka menjatuhkan hukuman bunuh pada rakyat Indonesia dan tempat2 sejarah mereka .

Pada ku tidak ada apa yang menarik sangat di Semarang ni kecuali kesan2 sejarah sahaja.  Kami pulang dan singgah salah satu masjid di Semarang untuk menunaikan solat zohor dan asar dan teruskan perjalanan kami pulang ke hotel tapi kami singgah sebentar untuk makan durian.  Di tepi jalan banyak durian di jual dan bukan semua nya masak seperti di Malaysia.  Kalau di Malaysia buah durian gugur dan di kutip atau di jual tetapi di sini mereka memetik nya tidak tunggu hingga buah itu gugur ke bawah.  Alhamdulillah kami dapat menikmati buah durian kampong yang enak lemak manis dan tebal tapi isi nya tidak kuning hanya pucat sahaja warna .  Kami  sampai ke hotel dan berehat sebentar  setelah solat magrib baru kami keluar untuk pergi mengurut.  Tour guide bawa kami kerumah urut di mana memang khas untuk mengurut dan spa, tapi kami hanya sempat untuk mengurut dalam satu jam kerana waktu makan dalam pukul 8 malam.

Setelah mengurut kami di bawa ke Restoran masakan China.  Memang enak masakan nya. Tapi apa yang kami perhatikan di Jogjakarta ni setiap waktu makan mesti di selitkan dengan mee goring, selain dari nasi dan lauk pauk.

tempat bermain organ yang unik di gereja Blenduk

Sebahagian dari bangunan Lawang Sewu

Kami singgah di masjid ini dan juga pasentren (pengajian pondok)

Gerai2 durian dan buah durian yang kami makan sebiji 50 ribu rupiah

Di hari ketiga kami di bawa melawat ke Gunung Merapi di sebelah pagi.  Di sini kami rasa sungguh teruja kerana suasana nya agak berlainan tidak terdapat di Negara kita.  Kami di bawa ke Kg. Kai Adem to melihat sendiri Gunung Merapi yang telah meletup pada November 2010.  Walaupun kejadian itu sudah berlalu tapi kesan2 nya masih terdapat di situ.  Kampung2 di sekeliling situ banyak sudah di pindahkan ke perkampungan baru, pokok2 baru nak tumbuh tetapi keindahannya tetap terselah.  Aku tidak tahu bagaimana nak gambarkan keindahan di sekeling nya.  Sungguh indah.  Kami menaiki jeep untuk ke Gunung tersebut.  Sangat adventurous kami rasakan kerana seperti naik roller coaster.  Sakit juga badan kami kerana terhentak2 dalam perjalanan ke situ. Kami menyewa jeep tersebut dengan bayaran 250 ribu rupiah bermakna seorang 50 rupiah bersamaan lebih kurang 15 ringgit Malaysia, dan kami rasakan sangat berbaloi dengan bayaran tersebut.  Kami berada di gunung tersebut lebih kurang 3 jam.  Pemandu yang membawa kami itu sangat bertolak ansur pada kami. Sepatutnya 1 jam sahaja tapi melarat sampai 3 jam.  Kami singgah minum dan makan, bergambar2  sungguh seronok berada di gunung Merapi ini, dan kagum dengan kebesaran Allah.

Keindahan Gunung Merapi

Di atas terdapat batu menyerupai muka manusia

Kami begitu terjuja menaiki jeep

Keindahan di lereng2, pokok2 baru nak tumbuh
Rumah peninggalan

Ada gerai kami minum kopi yang kaw kaw kopi kental

Baik punya landing jeep ni dan terdapat tanah2 yang masih mengeluarkan asap

Kenangan paling manis untuk kami ketika menaiki Gunung Merapi ini.  Memang tak dapat di lupakan.   Singgah sebentar di masjid berdekatan kerana suami ku dan kawan2 yang lain belum lagi menunaikan solat dhoha.   Setelah selesai lawatan kami ke Gunung Merapi yang buat kami rasa begitu penat sekali tetapi sangat gembira dan puas kami singgah ke satu restoran untuk makan tengahari dan bersolat di situ sebelum kami teruskan perjalanan kami ke Borubodur.  Tidak banyak nak kami cerita di Borubodur yang di bina pada abad kelapan.  Ianya kuil untuk orang Buddha.  Kami melawat dalam keadaan hujan.   Ianya agak tinggi ada lebih kurang 190 tangga kesemua nya.

Borubodur dari atas

Pemandangan di sekitar Borubodur

Pada hari keempat kami bersiap2 hendak pulang ke Tanah Air, selepas sarapan pagi kami check out dari hotel tempat penginapan kami.   Kami di bawa menziarah Istana Sultan Kraton.  Pada ku tak ada  yang menarik sangat.  Ianya besar dan banyak budaya campuran, Islam, Hindu dan Buddha.. Selepas lawatan kami ke Istana kami di hantar ke Airport, Alhamdulillah kami selamat sampai ke Tanah Air dengan rasa syukur.  Keseluruhan nya bercuti di Jogjakarta amat menyenangkan aku dan rasa selesa, memang berbaloi dengan harga yang kami bayar.

Sebahagian dari Istana

Taman Sari... ada tiga kolam di situ
di hadapan  untuk anak2, dekat dgn menara tu untuk gundik2
dan di belakang menara untuk isteri
di menara tu tempat sultan berehat dan memerhati kaum keluarga nya
mandi manda di kolam2 ini
Kolam ini di bina dalam 14...

Sebahagian dari Istana Sultan Kraton

InsyaaAllah bulan Mei aku dan suami aku akan bercuti ke Acheh dan Pulau Sabang, Indonesia.

Bunga2 merah ni banyak terdapat di Istana

Anonymous said...

Salam.. sy tertarik dgn cerita puan di jogja.. boleh x sy nk mnta no tour guide sms pn bcuti d sana..

Unknown said...
This comment has been removed by the author.

perkenalkan saya dari indonesia. sedikit berkomentar terhadap informasi ibu di atas terkait dengan agama.
1. jika ibu dan bapak lihat di injil.. memang mereka menyebutkan nama Allah. bukankah bapak dan Ibu tahu kalau memang nasrani, yahudi dan ialam adalah agama samawi.. yg berasal dari tuhan yg sama.
2. saya asli dari semarang.. kepercayaan penduduk semarang adl bahwa Cheng Ho merupakan org islam yg pernah mendarat di Semarang. Adapun ada kuil adl karena dibuat oleh para pengikutnya yang beragama non islam untuk menghormati beliau atas jasa2nya. kami orang islam semarang tidak pernah menganggap cheng ho sebagai nabi. mungkin orang yang ibu jumpai adalah orang yang masih memegang kepercayaan kejawen. yaitu kepercayaan masyarakat jawa jaman dulu yang berbalut dengan agama hindu dan budha.
3. jangan hanya melihat sisi orang indonesia yang murtad, tapi cobalah check orang indonesia yang mualaf.. sangat banyak juga

Unknown said...

Salam puan...boleyh x nak minta nama travel agent tu?

Anonymous said...

Coco Cocoz mungkin sdr kata itu ada benar nya sb itu saya agak hairan mengapa mrk berkata demikian….. saya bkn berniat untuk memperendahkan sesapa cuma itu yg saya lihat dan saya tulis… maaf kan saya jika saya tersilap….

Wani Zulkifli… nama agent saya di sini GMC travel agent… bleh cari di fb and like..

Jati Wijaya said...
This comment has been removed by the author.

Assalamualaikum wr wb.

Salam kenal saya Jati dr Ganesha Tour Jogja. Kami adalah perusahaan jasa tour n travel khususnya dalam bidang pakej wisata Jogja. Kami berikan harga yang murah dengan pelayanan maksimal karena kami handle langsung dari Jogja. Jika bapak / ibu ingin melawat ke Jogja dapat menghubungi saya via whatsapp di +628985101301 atau call +62 274 7890010.

Berikut contoh paket wisata dari kami:
Jogja 4D3N Tour

Jogja Tour: Pantai Parangtritis, Borobudur, Museum Ulen Sentalu, Lava tour, Kraton, Tamansari, Prambanan, Kotagede

1st day

Tba drop airport

The price includes:

• Private Car / Minibus / Bus
• Drivers and assistant (+ driver and assistant’s meal)
• 2 / 3-star Hotels in Yogyakarta
• Breakfast in hotel
• Dinner & lunch at local restaurant
• Guide
• Entrance tickets listed in itinerary
• Parking fees
• Insurance
• Mineral water

The price excludes:
• Flight Tickets
• Personal expenses
• Any other optional tours, which is not specified in the itinerary
• Tips for guide and driver

* Price does not apply to peek season and high season

Price: RM 497

Jika tertarik dapat langsung menghubungi saya di telp +62 274 7890010. sms / whatsapp +62 8985101301. Terimakasih.

Kami juga melayani pakej wisata dengan tujuan sesuai dengan keinginan Anda.

Wassalamualaikum wr wb

go 2020 said...

Salam
untuk nak gi melancong ke jogja,sila add my fb : RoundJava
nama saya Nizam
Call or wshap : +6285868639988

Usyuk Arulz said...

Hi tour guide yogja,

i try to contact u through whatsapp tak dapat. boleh bg email u?

assalamualaikum..

ada tak travel agent yang incaj trip to yogyakarta?? tolong bagi pakej beserta harga ke e-mail : SitiNurkhairiahIsmail@yahoo.com..

thank you..

Unknown said...

bromo tour, bromo tour package, bromo tour from surabaya, bromo tour price, bromo tour murah, bromo tour review, bromo tour dari surabaya, bromo tour tripadvisor, bromo tour malang, bromo tour paket, bromo tour travel http://javatravelline.com/

PAKEJ PELANCONGAN BROMO

Surabaya - Bromo - Malang / Batu - Surabaya via Tanggulangin

HARI 1 :

Ketibaan di Lapangan Terbang Surabaya. Bertemu & di sambut oleh Pilot pelancong kami, teruskan ke Bomo (Kampung Cemorolawang / Tosari)

HARI 2 :

Pada pukul 3.30 pagi, memulakan perjalanan ke Gunung Bromo, untuk menyaksikan matahari terbit dari tepi kawah. Merentasi lautan pasir dan mendaki 245 tangga. Kembali ke hotel untuk sarapan pagi dan berkemas semula. Seterusnya ke Batu, dalam perjalanan, melawat Taman Safari Indonesia untuk melihat koleksi haiwan-haiwan dari benua lain.

HARI 3 :

Sarapan pagi di hotel , teruskan lawatan ke bandar yang meliputi perladangan epal , air terjun Cuban Rondo, Seramik Dinoyo. Kemudian bergerak semula ke Surabaya dengan di mulai Tanggulangin untuk melihat Industri Rumah Kulit dan ke Sidoarjo untuk mendapatkan Keropok Udang + Embroidery.

HARI 4 :

Sarapan pagi di hotel, bertolak ke airport untuk berlepas

Mrs EVI

+6281 233 917 870

info@javatravelline.com

www.javatravelline.com

mount bromo tour, mt bromo tour, bromo ijen tour, mount bromo tours, bromo tours, mt bromo tours, tour to bromo, bromo mount, mount bromo package, mount bromo facts, mount bromo trekking, mount bromo pictures, mount bromo eruption, mount bromo in indonesia, mount bromo photos, mount bromo news, mount bromo national park, mount bromo lonely planet, bromo hotel, mount bromo hotel, bromo cottage hotel, mt bromo hotel, grand bromo hotel rates, hotel lava view lodge bromo, cafe lava hotel bromo, bromo mountain, mountain bromo, bromo mountain indonesia, bromo mountain tourism, what is highest mountain, in at the mountain, bromo volcano, mt bromo volcano, volcano bromo, bromo volcano indonesia, mount bromo volcano, mount bromo travel, bromo travel, bromo travel guide, travel bromo, travel to bromo, bromo indonesia, travel, volcano at indonesia, live volcano in indonesia, the volcano in indonesia, volcano mount, mount volcano, volcano article, this is a volcano, lava view lodge bromo, bromo cottages, bromo tengger semeru national park, bromo trip, bromo eruption, bromos, bromo mt, mt bromo eruption, bromo national park, lava lodge bromo, sea of sand bromo, visit bromo, mt bromo facts, bromo drink, how to go to bromo, from surabaya to bromo, bromo seltzer, bromo selzer, bromo, highest mt

PAKEJ MURAH / JIMAT BERCUTI KE BANDUNG

Assalamualaikum Tuan/ Puan Abang/ Akak

Kami dari Bimo Mekarwangi Bandung Tour & Transport
Sebuah syarikat muslim kat Bandung yang memberikan perkhidmatan tour ground handling di beberapa daerah favorit untuk dilawati.
Insha Alloh, driver & tour guide kami yang profesional santun, peramah akan selalu bawa anda ke semua tempat favorit kat Bandung, Bogor dan Jakarta dengan selamat.

Special offer 2015... Joom tempah transport murah kat Bandung jer .

Rate per Kereta per Day :
# Suzuki APV /Toyota Avanza/Daihatsu Luxio (6 seat) Rate: IDR 400.000 or RM 115

# Toyota Innova / KIA Pregio (8 seat) Rate: IDR 550.000 or RM 160

# Coaster Isuzu Elf Short (11 seat) Rate: IDR 650.000 or RM 185

# Coaster Isuzu Elf Long (17 & 19 seat) Rate: IDR 850.000 or RM 245

# Toyota Hiace commuter (12 seat) Rate: IDR 850.000 or RM 245

*Include : minyak, parking fee, tol, driver, driver meal and kereta
*Exclude : entrance fee ke tempat-tempat pelancongan untuk persons & kereta
*Ada extra charge sebesar IDR 50.000 jika nak melawat ke Kawah Putih
*Tak ada extra charge jika nak melawat ke kawasan Lembang & Tangkuban Perahu

Company kami tak payah ada deposite cukup send jer picture flight details and tempahan kereta cukup by WhatApps sahaja.

Terimakasih,
Bimo Mekarwangi Tour

Call/Text/ WhatsApp : +62 877 1519 6061 (Mas Bimo)
Email : bimomekarwangi@gmail.com
Facebook Page : Bimo Mekarwangi Bandung Tour & Transport

Riko Adryansyah said...

Assalamualaikum Tuan/Puan.

Salam dari Kita Holidays Travel & Tour Indonesia.
Kalau Tuan/Puan nak melawat ke Indonesia, jangan risau hati sila hubungi :

KITA HOLIDAYS TRAVEL & TOUR INDONESIA
Tour operator & Travel Agency

Apa bila Tuan/Puan ingin melawat bersama family atau rakan-rakan kat Padang - Bukittinggi dan memerlukan kenderaan jangan risau hati, KITA HOLIDAYS INDONESIA menyediakan PAKET TOUR dan PENGKHIDMATAN KENDERAAN dengan harga yang sangat berpatutan, dan dengan driver yang mesra, educated, baik hati,sopan dan sudah lama berpengalaman dalam memberikan pelayanan pada pelancong dari Malaysia. Menjadikan lawatan Tuan/Puan sangat berbaloi dan bermakna.

Contact person :
RIKO ADRYANSYAH

Mobile : +62 813 6565 4104 ( WhatsApp )
E_mail : riko_kitaholidays@yahoo.com

Wassalam

tekitu tukari said...

tq untuk perkongsian...saya pon akan berangkat ke jogja jgak dlm masa terdekat ni..hrpnya perjalanan saya kesana jgk menggembirakan..inshaAllah...

p/s silalah jengah ke blog saya jg..
tq

Assalamualaikum Tuan/Puan.

Salam dari Elang Lombok Tour.
Kalau Tuan/Puan nak melawat ke LOMBOK ISLAND, jangan risau hati sila hubungi :

ELANG LOMBOK TOUR
Tour operator & Travel Agency

Apa bila Tuan/Puan ingin melawat bersama family atau rakan-rakan kat Lombok island dan memerlukan kenderaan jangan risau hati, ELANG LOMBOK TOUR menyediakan PAKET TOUR dan PENGKHIDMATAN KENDERAAN dengan harga yang sangat berpatutan, dan dengan driver yang mesra, educated, baik hati,sopan dan sudah lama berpengalaman dalam memberikan pelayanan pada pelancong dari Malaysia. Menjadikan lawatan Tuan/Puan sangat berbaloi dan bermakna.

Contact person :
AFFANDI
BBM 51fd8768 / IG : @pariwisatalombok
Mobile : +62 8223 771 6583 ( WhatsApp )

Assalamualaikum wr,wb.

Salam explorasi

Maaf jika Tuan, Puan, Abang dan Kakak sekiranya kurang berkenan dihati. Salam perkenalan dari kami TRIP JAVANESIA INDONESIA syarikat pelancongan di Yogyakarta dan Surabaya. Kami adalah company pelancongan spesialis pakej lawatan Yogyakarta dan Surabaya.
Jika ingin berkehendak menggunakan jasa servis kami boleh berhubung di whatsapp/telegram/messenger kami.

Kami berikan harga yang berpatutan, Mampu milik, Dan berbaloi dengan pelayanan konsep pertemanan (Travel Buddies).

Sila jangan sungkan berhubung kepada kami, saja tanya ataupun sebarang pertanyaan akan kami layan dan balas dengan mesra.
Di saluran :
📱 +6282136558855
☎ (0274) 2872947
✉ tjavanesia@gmail.com
Website : www.tripjavanesia.com

Kami juga menyediakan khidmat persewaan kendaraan kereta dari mula Toyota Avanza, Toyota Inova, Daihatsu Luxio, Isuzu Van Elf, Mikro Touris Bus, Big Bus

Pakej kami beraneka macam start dari 2D1N hingga 7D6N, dan beberapa type pakej Backpackers, Executive, VVIP
Sila pilih type dan masa yang disuka, Berikut ini pula sedikit contoh pakej melancong yogyakarta kami :)

PACKAGE YOGYAKARTA 4D3N

❎ Tipping
❎ Pengeluaran Pribadi

ITINERARY
Day 1
✔ Pick up airport yogyakarta 11.20 (airasia)
✔ Melawat Prambanan Temple
✔ Melawat Ratu Boko Sunset #AADC
✔ Daftar Masuk Hotel
✔ Melawat alun alun selatan becak kerlip

Day 2
✔ Merapi lava tour jeep
✔ Caving tubing goa pindul
✔ Melawat timang beach
✔ Melawat bukit bintang
✔ Kembali menuju hotel

Day 3
✔ Melawat Punthuk Setumbu #AADC
✔ Melawat Rumah Doa Bukit Rhema #AADC
✔ Borobudur Temple
✔ Desa wisata alam kalibiru
✔ Melawat parangtritis beach
✔ Melawat gumuk pasir sandboarding #AADC
✔ Malioboro street

Day 4
✔ Melawat Tamansari Water Castle
✔ Melawat Hutan Pinus, Mangunan #AADC
✔ Airport transfer

Demikianlah informasi dari kami, Mohon maaf dalam penyampaian yang sekiranya tidak berkenan dihati Tuan dan Puan,
Salam hangat,
Trip Javanesia Indonesia
Wassalamualaikum Wr Wb

Trip Javanesia - We Are The Real Java Travel Buddies
TRIPJAVANESIA.COM

Dhani Tour Bandung said...

Salam sejahtera Tuan/Puan, semoga Tuan/Puan senantiasa diberikan kesihatan yang baik dan dimurahkan rezki (aamiin).. Kami disini ingin menawarkan perkhidmatan sewa kereta di Bandung/Jakarta/Jogja. Buat Tuan/Puan yang sudah merancang bercuti ke Bandung/Jakarta/Jogja dan memerlukan kereta beserta pemandu bolehlah hubungi kami :
WhatsApp : +6282282222896
WhatsApp : +6282214441280
WhatsApp : +6282280000071
Call : +6282280000071
Call : +6282282222896
Call : +6282214441280
Email : dhanibandung@yahoo.com
Blog : melancongdibandung.blogspot.com (Dhani Tour Bandung)
Website : www.Dhanitourindonesia.com Kami sangat mengutamakan kepuasan tetamu dan dijamin harga yang sangat berpatutan.. Insya Allah kami memberikan service yang terbaik dan layanan taraf 5 bintang… Kami pun menyediakan paket Transport dan Hotel.
Semoga inform dari saya dapat memudahkan urusan bercuti Tuan/Puan untuk ke Bandung/Jakarta/Jogja.
Kami menyediakan pakej Transport dan Hotel, Pakej Full Board.
Nb : Yang lebih mahal itu banyak, yang lebih murah pun ada tapi kami janjikan yang terbaik Dhani Tour Bandung Transport… (Insya Allah) Jom mari melancong diBandung/Jakarta/Jogja Murah sahaja..
Terimakasih

Dhani Tour Bandung said...

WhatsApp : +6282282222896
WhatsApp : +6282214441280
WhatsApp : +6282280000071
Call : +6282280000071
Call : +6282282222896
Call : +6282214441280
Email : dhanibandung@yahoo.com
Blog : melancongdibandung.blogspot.com (Dhani Tour Bandung)
Kami menyediakan pakej Transport dan Hotel, Pakej Full Board.