Friday, June 16, 2017

Monday, March 27, 2017

Assalamualaikum
Satu hari satu ayat (hari ini 4 ayat)

قَدْ أَفْلَحَ ٱلْمُؤْمِنُونَ ﴿١﴾؅
1. Sesungguhnya berjayalah orang-orang yang beriman,

‎ٱلَّذِينَ هُمْ فِى صَلَاتِهِمْ خَٰشِعُونَ ﴿٢﴾؅
2. Iaitu mereka yang khusyuk dalam sembahyangnya;

‎وَٱلَّذِينَ هُمْ عَنِ ٱللَّغْوِ مُعْرِضُونَ ﴿٣﴾؅
3. Dan mereka yang menjauhkan diri dari perbuatan dan perkataan yang sia-sia;

‎وَٱلَّذِينَ هُمْ لِلزَّكَوٰةِ فَٰعِلُونَ ﴿٤﴾؅
4. Dan mereka yang berusaha membersihkan hartanya (dengan menunaikan zakat harta itu);
(23:1-4) Al Muminun 1-4

Nota :
Bagaimana Allah masukan ayat 3 di antara 1,2 dan 4... jgn fikir islam hanya solat, keluarkan zakat tetapi ayat 3 itu sgt penting untuk kita sebagai org islam menjauhi perbuatan dan perkataan yg sesia ... buat yg perlu ckp yg perlu sblum kita bertindak fikir dulu sama ada perbuatan kita mendatangkan manafaat atau tidak...ikut cara wali2 Allah berfikir dahulu sebelum kita melakukan perbuatan atau bercakap ada kah ianya manafaat atau tidak.
Kalau islam kita mahu sempurna tinggalkan yang tidak manafaat pada kita.

RAHSIA AL QURAN


Assalamualaikum
Satu hari satu ayat

وَلَقَدْ عَلِمْتُمُ ٱلَّذِينَ ٱعْتَدَوْا۟ مِنكُمْ فِى ٱلسَّبْتِ فَقُلْنَا لَهُمْ كُونُوا۟ قِرَدَةً خَٰسِـِٔينَ ﴿٦٥﴾؅

65. Dan sesungguhnya kamu telah mengetahui (bagaimana buruknya akibat) orang-orang di antara kamu yang melanggar (larangan) pada hari Sabtu, lalu Kami berfirman kepada mereka: "Jadilah kamu kera yang hina".
(2:65) Al Baqarah : 65

Rahsia nya

Ayat ini di turun masa rasulullah di Madina..untuk memberi tahu kaum Bani Israel kerana hanya Bani Israel sahaja yg tahu cerita ini... kerana kaum Bani Israel tidak percaya Muhamad seorang nabi walaupun benar.
Seorang yahudi yang bernama Abdullah bin Salam apabila ternampak Rasulullah secara jarak jauh percaya Rasulullah seorg yg benar dan jujur ... bila berjumpa Rasulullah dia terus bertanya 3 seolan :-

1. Apa itu makanan yg pertama pd ahli syurga
2. Apa tanda2 yg terakhir pd akhir zaman pd hari kiamat
3. Mcmana org kawin dpt anak lelaki dan perempuan
Jibril memberi tahu Nabi Muhamad dan terus Rasulullah menjawab pada Abdullah bin Salam :-

1. Hati ikan
2. Api keluar dari bumi
3. Klu air mani seorg lelaki sampai ke telur perempuan dulu rahim maka anak lelaki, begitu lah sebaliknya

‎وَلَقَدْ makna nya sesungguh nya ( pasti ) Rasulullah tahu
Rasulullah beri tahu satu cerita, rahsia di mana Bani Israel tak mahu org lain tahu dan percaya pd rasulullah .. wlupun Bani Israel tahu rasulullah itu benar
Apabila Abdullah bin Salam mendengar jawapan dari Rasulullah terus dia mengucap shahadah dan memeluk islam.. perlu kita ketahui Abdullah Bin Salam ini ada lah orang penting atau terkemuka pada kaum Bani Israel (yahudi)... Orang Yahudi mmg memuji Abdullah bin Salam tetapi bila mengetahui beliau telah memeluk islam terus kaum Bani Israel mengeji beliau, memburukkan beliau... begitu lah sikap kaum Bani Israel...

Sekarang kita berbalik cerita zaman Nabi Musa

Bani Istael bertanya pada Musa ... wahai Musa kami mahu Musa pilih satu hari untuk menyembah Allah shj... tak mahu ingat dunia langsung... Musa kata hari Jumaat..mengapa hari jumaat Musa kata hari jumaat hari yg mulia tetapi mereka tidak percaya, mereka berkata Allah telah cipta bumi dan langit ada lah 6 hari... dan hari keenam itu ada lah hari sabtu... mereka pilih hari sabtu.
Masa itu Bani Israel tinggal dlm kg besar dekat dgn laut merah. Mereka mencari rezeki dgn menangkap ikan . Musa berkata hari sabtu cuti, jgn buat kerja hanya sembah Allah... tp Allah menguji mrk pd hari sabtu.

‎وَسْـَٔلْهُمْ عَنِ ٱلْقَرْيَةِ ٱلَّتِى كَانَتْ حَاضِرَةَ ٱلْبَحْرِ إِذْ يَعْدُونَ فِى ٱلسَّبْتِ إِذْ تَأْتِيهِمْ حِيتَانُهُمْ يَوْمَ سَبْتِهِمْ شُرَّعًا وَيَوْمَ لَا يَسْبِتُونَ ۙ لَا تَأْتِيهِمْ ۚ كَذَٰلِكَ نَبْلُوهُم بِمَا كَانُوا۟ يَفْسُقُونَ ﴿١٦٣﴾؅

163. Dan bertanyalah kepada mereka (wahai Muhammad) mengenai (penduduk) bandar yang letaknya di tepi laut, semasa mereka melanggar larangan pada hari Sabtu, ketika datang kepada mereka pada hari Sabtu itu ikan-ikan (yang menjadi cubaan kepada) mereka, yang kelihatan timbul di muka air; sedang pada hari-hari lain, ikan-ikan itu tidak pula datang kepada mereka. Demikianlah kami menguji mereka (dengan cubaan itu) kerana mereka sentiasa berlaku fasik. (7:163) Al A'araf : 163
Tempat tidak penting, tetapi ambil pelajaran dari ayat ini..
Bani Israel bangun pagi sabtu nampak ikan2 itu sangat banyak... Bani Israel fikir nak ambil ikan tp takut pd Allah ... mereka tahu seksa terus pd mereka.. Mereka tangkap ikan dgn cara muslihat mereka seperti menipu Allah... ketika itu Bani Israel telah berpecah 3 golongan

1. Berani melanggar perintah Allah
2. Tak mahu ikut golongan pertama dan nasihat
3. Tak tangkap ikan tak bagi nasihat
Golongan pertama mengata Musa menipu mereka sebab tak ada seksaan bila melanggar perintah Allah.
Kaum Bani Israel telah membuat pagar di antara golongan yang ingkar dan taat perintah Allah...
Selepas golongan pertama mengatakan Nabi Musa menipu, mereka seperti biasa seolah2 tak ada apa yang berlaku dan tak ada perasaan takut, mereka tidor seperti biasa tetapi pada keesokan hari nya, golongan kedua tidak mendengar apa2 berita dari golongan senyap sepi sahaja, lalu mereka pergi dan lihat apa yang terjadi mengapa mereka senyap sahaja , alangkah terkejut mereka, golongan yang pertama tadi telah berubah rupa menjadi monyet..

‎وَإِذْ قَالَتْ أُمَّةٌ مِّنْهُمْ لِمَ تَعِظُونَ قَوْمًا ۙ ٱللَّهُ مُهْلِكُهُمْ أَوْ مُعَذِّبُهُمْ عَذَابًا شَدِيدًا ۖ قَالُوا۟ مَعْذِرَةً إِلَىٰ رَبِّكُمْ وَلَعَلَّهُمْ يَتَّقُونَ ﴿١٦٤﴾؅

164. Dan (ingatlah) ketika segolongan di antara mereka berkata: "Mengapa kamu menasihati kaum yang Allah akan membinasakan mereka atau mengazabkan mereka dengan azab yang amat berat?" Orang-orang (yang memberi nasihat) itu menjawab: "(Nasihat itu ialah) untuk melepaskan diri dari bersalah kepada Tuhan kamu, dan supaya mereka bertaqwa". (7:164) Al A'raf 164

Ayat ini bercerita tentang kumpulan ketiga, bercakap pd kumpulan yg kedua ... kumpulan kedua bercakap kita tak boleh berdiam diri kerana mereka buat maksiat, sedangkan kita bertaqwa pd Allah... tetapi kumpulan ketiga berkata mereka dah lama buat begitu seksa tak turun pun. Yang sebenar Allah beri peluang pada mereka bertaubat , Allah tahu apa mrk buat tetapi masih bg peluang.
Allah tidak sebut golongan yang ketiga itu, suruh kita berfikir :-

‎قُلْ هَلْ أُنَبِّئُكُم بِشَرٍّ مِّن ذَٰلِكَ مَثُوبَةً عِندَ ٱللَّهِ ۚ مَن لَّعَنَهُ ٱللَّهُ وَغَضِبَ عَلَيْهِ وَجَعَلَ مِنْهُمُ ٱلْقِرَدَةَ وَٱلْخَنَازِيرَ وَعَبَدَ ٱلطَّٰغُوتَ ۚ أُو۟لَٰٓئِكَ شَرٌّ مَّكَانًا وَأَضَلُّ عَن سَوَآءِ ٱلسَّبِيلِ ﴿٦٠﴾؅

60. Katakanlah: "Mahukah, aku khabarkan kepada kamu tentang yang lebih buruk balasannya di sisi Allah daripada yang demikian itu? Ialah orang-orang yang dilaknat oleh Allah dan dimurkaiNya, dan orang-orang yang dijadikan di antara mereka sebagai kera dan babi, dan penyembah Taghut. Mereka inilah yang lebih buruk kedudukannya dan yang lebih sesat dari jalan yang betul". (5:60) Maeda : 60
Bani Israel melanggar perintah Allah tak dpt sifat manusia mrk ikut hawa nafsu lalu menjadi monyet dan babi yg hina ...
Bani Israel sudah bertukar menjadi monyet dan babi mereka tak boleh makan, minum, berkawin selama 3 hari sahaja kemudian mereka mati.
Ayat2 di atas bukan hanya untuk Bani Israel sahaja tetapi untuk kita renungkan dan berfikir menjadikan iktibar.. Taat perintah Allah dan jauhi larangan Nya.

Monday, February 13, 2017

Account kena hack atau blok

Assalamualaikum

Baru hari ini dapat buka blog aku ini, begitu lama ku tak dapat membuka blog  aku ini, tidak tahu mengapa dan alhamdulillah hari ini tiba2 dapat buka.

Banyak aku nak cerita tapi tak tahu di mana nak mula..

Apa2 pun aku nak beri tahu aku akan bersara tak lama lama, rasa teruja  pula, dan tak sabar pula.  Banyak aktiviti hendak ku lakukan, terutama hendak menghadiri kuliah2, InsyaaAllah akan teruskan hobby fotografi dan lain lain.

Rasa seronok nak berhenti ni, rasa ringan bahu ni dan yang paling seronok tak ada dengar ofis politik, tak dengar orang asyik komplain orang lain, tak dengar cerita  yang tidak menyenangkan dan semua yang negatif2  dapat ku  hindari.  Dah tua2 ni cukup2 lah fikir pasal kebendaan dan keduniaan. Kalau kita di fikirkan banyak nya dosa kita bila kita dengar umpatan orang walaupun kita mendengar sahaja dan sebagai manusia kita kadang2 terlibat dengan secara tak sengaja.

Semoga Allah memberkati hidup ku ini dan aku rasa ceria sahaja.  Ku yakin rezeki tetap ada di mana2 walaupun aku tak bekerja lagi.

Sampai sini sahaja dulu insyaaAllah aku akan rajin2 buka blog ku ini dengan cerita2 lain.  Lama juga aku tak cerita kan pengembaraan ku.  Tahun lepas aku melancurng ke Lombok dan juga Palembang, tapi aku tak tulis pun catitan ku di sini kerana seperti ku katakan aku tidak dapat membuka blog ku ini.

Salam

Monday, November 30, 2015

Assalamualaikum
Ringkasan pengajian 29/11/15
Masih lagi surah al baqarah ayat 44
أَتَأْمُرُونَ النَّاسَ بِالْبِرِّ وَتَنْسَوْنَ أَنْفُسَكُمْ وَأَنْتُمْ تَتْلُونَ الْكِتَابَ ۚ أَفَلَا تَعْقِلُونَ

Patutkah kamu menyuruh manusia supaya berbuat kebaikan sedang kamu lupa akan diri kamu sendiri; padahal kamu semua membaca Kitab Allah, tidakkah kamu berakal?

Ulamak pada Bani Israel selepas Taurat dan Injil sangat memahami perintah Tuhan berbuat baik.. tetapi mereka sendiri berbuat jahat.. di mana Allah amat tidak menyukai cara mereka.
Allah menyuruh kita berbuat baik sebelum menyuruh orang lain berbuat baik...kalau kita menyuruh orang berbuat baik tapi kita sendiri buat jahat... itu bermakna kita tak ikhlas... buat bukan kerana Allah.. seperti kita bagi orang makan.. kita rasa dulu keenakan makanan tersebut, kemudian baru kita bagi orang makan... begitu juga dengan berbuat baik.. kita rasa kenikmatan kebaikan baru kita boleh suruh orang lain buat baik.
Orang Bani Israel awal2 lagi mereka sudah kufur... mereka ubah taurat mengikut kehendak mereka, pilih yang sesuai sahaja. Cerita tentang Nabi Muhamad mereka sudah mengetahui dari awal lagi ada dalam taurat dan injil akan tetapi mereka dah buang semuanya dalam tuarat dan injil mereka.

Surah Araf : 157

الَّذِينَ يَتَّبِعُونَ الرَّسُولَ النَّبِيَّ الْأُمِّيَّ الَّذِي يَجِدُونَهُ مَكْتُوبًا عِنْدَهُمْ فِي التَّوْرَاةِ وَالْإِنْجِيلِ يَأْمُرُهُمْ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَاهُمْ عَنِ الْمُنْكَرِ وَيُحِلُّ لَهُمُ الطَّيِّبَاتِ وَيُحَرِّمُ عَلَيْهِمُ الْخَبَائِثَ وَيَضَعُ عَنْهُمْ إِصْرَهُمْ وَالْأَغْلَالَ الَّتِي كَانَتْ عَلَيْهِمْ ۚ فَالَّذِينَ آمَنُوا بِهِ وَعَزَّرُوهُ وَنَصَرُوهُ وَاتَّبَعُوا النُّورَ الَّذِي أُنْزِلَ مَعَهُ ۙ أُولَٰئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ

"Iaitu orang-orang yang mengikut Rasulullah (Muhammad s.a.w) Nabi yang Ummi, yang mereka dapati tertulis (namanya dan sifat-sifatnya) di dalam Taurat dan Injil yang ada di sisi mereka. Ia menyuruh mereka dengan perkara-perkara yang baik, dan melarang mereka daripada melakukan perkara-perkara yang keji; dan ia menghalalkan bagi mereka segala benda yang baik, dan mengharamkan kepada mereka segala benda yang buruk; dan ia juga menghapuskan dari mereka beban-beban dan belenggu-belenggu yang ada pada pada mereka. Maka orang-orang yang beriman kepadanya, dan memuliakannya, juga menolongnya, serta mengikut nur (cahaya) yang diturunkan kepadanya (Al-Quran), mereka itulah orang-orang yang berjaya.

Memang sudah tertulis dalam taurat dan injil.. nama Nabi Muhamad SAW sifat2 baginda

Al Baqarah : 146

الَّذِينَ آتَيْنَاهُمُ الْكِتَابَ يَعْرِفُونَهُ كَمَا يَعْرِفُونَ أَبْنَاءَهُمْ ۖ وَإِنَّ فَرِيقًا مِنْهُمْ لَيَكْتُمُونَ الْحَقَّ وَهُمْ يَعْلَمُونَ

Orang-orang (Yahudi dan Nasrani) yang Kami berikan Kitab itu mengetahui serta mengenalinya (Nabi Muhammad dan kebenarannya) sebagaimana mereka mengenal anak-anak mereka sendiri. Dan sesungguhnya sebahagian dari mereka berusaha menyembunyikan kebenaran itu, sedang mereka mengetahui (salahnya perbuatan yang demikian).

Mereka tahu Nabi Muhamad dan sifat2 nya sebelum ayah Rasulullah berkawin dengan ibu nya.

Mereka tahu Rasulullah tidak menerima sedekah hanya menerima hadiah..dan mereka menguji rasulullah dengan datang kepada baginda untuk memberi sedekah akan tetapi baginda tidak menerima nya

Apa yang mereka tidak mengetahui Rasulullah bukan dari keturunan mereka tetapi dari keturunan Arab.

Orang yahudi rasa gembira dan seronok bila mengetahui nabi terakhir akan muncul, dan mereka berkata akan masuk islam dan akan ikut rasul akhir zaman.
Al Baqarah : 101
وَلَمَّا جَاءَهُمْ رَسُولٌ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ مُصَدِّقٌ لِمَا مَعَهُمْ نَبَذَ فَرِيقٌ مِنَ الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَابَ كِتَابَ اللَّهِ وَرَاءَ ظُهُورِهِمْ كَأَنَّهُمْ لَا يَعْلَمُونَ

Dan apabila datang kepada mereka seorang Rasul dari sisi Allah (Nabi Muhammad s.a.w), yang mengesahkan apa yang ada pada mereka, sebahagian dari orang-orang yang telah diberikan Kitab itu melemparkan Kitab Allah ke belakang mereka, seolah-olah mereka tidak mengetahui (kebenarannya).
Al Baqarah 89
وَلَمَّا جَاءَهُمْ كِتَابٌ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ مُصَدِّقٌ لِمَا مَعَهُمْ وَكَانُوا مِنْ قَبْلُ يَسْتَفْتِحُونَ عَلَى الَّذِينَ كَفَرُوا فَلَمَّا جَاءَهُمْ مَا عَرَفُوا كَفَرُوا بِهِ ۚ فَلَعْنَةُ اللَّهِ عَلَى الْكَافِرِينَ

Dan ketika datang kepada mereka sebuah Kitab dari Allah (Al Quran), yang mengesahkan apa yang ada pada mereka (Kitab Taurat), sedang mereka sebelum itu sentiasa memohon (kepada Allah) kemenangan atas kaum kafir musyrik (dengan kedatangan seorang Nabi pembawa Kitab itu). Setelah datang kepada mereka apa yang mereka sedia mengetahui kebenarannya (Nabi Muhammad dan Al Quran), mereka mengingkarinya; maka (dengan yang demikian), laknat Allah menimpa orang-orang yang kafir ingkar itu.

Quran akan memperlengkapkan Taurat dan Injil..
Mereka tahu Rasul terakhir akan datang, mereka tahu al quran akan datang tapi tidak mengetahui datang dari kaum Arab. Mereka mengharap dari kaum mereka.

Kalau datang dari kaum mereka adakah mereka akan patuh dan mengikuti nya serta mempercayai nya?...
Sudah terbukti zaman nabi Musa, Isa dan nabi2 lain dari Bani Israel...mereka ingkar dan ada yang bunuh nabi2 ...jika Rasulullah dari Bani Israel sudah pasti mereka lakukan perkara yang sama..
Allah lebih mengetahui ... melantik Rasulullah dari kaum Arab bukan dari Bani Israel...ianya boleh menarik kuasa Bani Israel.. itu yang mereka takut... kalau Nabi Muhamad dari kaum BI mereka akan menguasai baginda seperti nabi2 lain... telah terbukti BI memang kufur..walaupun telah dapat pertolongan dari Allah semasa zaman Nabi Musa lagi..

Maeda : 20
وَإِذْ قَالَ مُوسَىٰ لِقَوْمِهِ يَا قَوْمِ اذْكُرُوا نِعْمَةَ اللَّهِ عَلَيْكُمْ إِذْ جَعَلَ فِيكُمْ أَنْبِيَاءَ وَجَعَلَكُمْ مُلُوكًا وَآتَاكُمْ مَا لَمْ يُؤْتِ أَحَدًا مِنَ الْعَالَمِينَ

Dan (ingatkanlah mereka wahai Muhammad), ketika Nabi Musa berkata kepada kaumnya: "Wahai kaumku! Kenanglah nikmat Allah (Yang diberikan) kepada kamu ketika Ia menjadikan dalam kalangan kamu beberapa orang Nabi, dan Ia menjadikan kamu bebas merdeka (setelah kamu diperhamba oleh Firaun dan orang-orangnya), dan Ia memberikan kepada kamu barang yang tidak pernah diberikan kepada seseorang pun dari umat-umat (yang ada pada masa itu)".

Maeda : 21
قَالُوا يَا مُوسَىٰ إِنَّ فِيهَا قَوْمًا جَبَّارِينَ وَإِنَّا لَنْ نَدْخُلَهَا حَتَّىٰ يَخْرُجُوا مِنْهَا فَإِنْ يَخْرُجُوا مِنْهَا فَإِنَّا دَاخِلُونَ

Mereka menjawab: "Wahai Musa bahawasanya di negeri itu ada kaum yang gagah perkasa, dan sesungguhnya kami tidak akan memasukinya sehingga mereka keluar daripadanya; kemudian jika mereka keluar daripadanya, maka sesungguhnya kami akan masuk (ke negeri itu)".

Mereka tak berani masuk kerana mereka takut mati..contoh sekarang orang Israel bersenjata modern  walhal orang Palestine hanya baling batu sahaja. Mereka sebenar nya tak kuat .. mereka telah hilang tempat tinggal selama 40 tahun..
Maeda : 23
قَالَ رَجُلَانِ مِنَ الَّذِينَ يَخَافُونَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمَا ادْخُلُوا عَلَيْهِمُ الْبَابَ فَإِذَا دَخَلْتُمُوهُ فَإِنَّكُمْ غَالِبُونَ ۚ وَعَلَى اللَّهِ فَتَوَكَّلُوا إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ

Berkatalah dua lelaki di antara orang-orang yang takut (menyalahi perintah tuhan), lagi yang telah diberi nikmat (taufik) oleh Allah kepada keduanya: "Seranglah mereka melalui pintu itu, kerana apabila kamu memasukinya maka sudah tentu kamulah orang-orang yang menang; dan kepada Allah jualah hendaklah kamu berserah (setelah kamu bertindak menyerang), jika benar kamu orang-orang yang beriman"
Maeda : 24
قَالُوا يَا مُوسَىٰ إِنَّا لَنْ نَدْخُلَهَا أَبَدًا مَا دَامُوا فِيهَا ۖ فَاذْهَبْ أَنْتَ وَرَبُّكَ فَقَاتِلَا إِنَّا هَاهُنَا قَاعِدُونَ

Mereka (menolak dengan) berkata: "Wahai Musa, sesungguhnya kami tidak akan memasuki negeri itu selama-lamanya selagi kaum itu masih berada di dalamnya; oleh itu pergilah engkau bersama Tuhanmu dan perangilah mereka. Sebenarnya kami di sinilah duduk menunggu".
Maeda : 25

قَالَ رَبِّ إِنِّي لَا أَمْلِكُ إِلَّا نَفْسِي وَأَخِي ۖ فَافْرُقْ بَيْنَنَا وَبَيْنَ الْقَوْمِ الْفَاسِقِينَ

Nabi Musa (merayu kepada Allah), katanya: "Wahai Tuhan! Sesungguhnya aku tidak dapat menguasai selain daripada diriku sendiri dan saudaraku (Harun); oleh itu pisahkanlah antara kami dengan kaum yang fasik itu".

Mereka ini seperti  Iblis  di mana di minta sujud pada Adam tapi iblis enggan kerana iblis rasa dia lebih tinggi darjat dari Adam..
Begitu juga dengan Bani Israel.. mereka tahu Nabi Muhamad nabi akhir zaman tapi enggan ikut baginda... malah mereka tahu mereka tak kuat sebab itu mereka tak suka islam ..  mereka akan hapuskan orang islam di dunia ini agar mereka kuat..
Ayat 44 ini bukan untuk ahli kitab sahaja tetapi untuk semua orang islam juga.
Contoh... kita tak boleh suruh anak kita berbuat baik tapi kita sendiri jahat. Kita tidak bagi anak kita hisab rokok tapi kita hisab rokok. Kita suruh anak kita bersolat tapi kita tidak.
Semasa israk mikraj rasulullah ternampak satu kumpulan orang memotong lidah mereka dan bila tumbuh potong lagi..Rasulullah bertanya jibril siapa mereka ini... dan jibril berkata ini lah ulamak2 umat mu.. mereka ajar orang berbuat baik tetapi mereka tidak..

Surah As Saff 2-3
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لِمَ تَقُولُونَ مَا لَا تَفْعَلُونَ

Wahai orang-orang yang beriman! Mengapa kamu memperkatakan apa yang kamu tidak melakukannya!

كَبُرَ مَقْتًا عِنْدَ اللَّهِ أَنْ تَقُولُوا مَا لَا تَفْعَلُونَ

Amat besar kebenciannya di sisi Allah - kamu memperkatakan sesuatu yang kamu tidak melakukannya.

Ada lah luar biasa kalau kita katakan tetapi tidak lakukan...yang biasa nya kita mesti lakukan apa yang kita katakan.

Orang beriman mesti jujur dan tak boleh cakap buat lain.
Ulamak ada lah contoh yang terbaik..
Contoh.. kalau hari ini ada pengajian sains dan guru nya bukan islam dan ada arak di sebelah nya... ada kah kita keluar kelas?... semesti nya tidak kerana dia nya bukan islam dan mengajar ilmu dunia... tetapi sebaliknya... ulamak mengajar ilmu ugama dan di sebelahnya ada botol arak... adakah orang akan keluar kelas jawapan nya YA kerana ulamak mengajar berbuat baik tetapi dia tidak.. mana mungkin murid mencontohi nya.

Surah Ahzab : 21

لَقَدْ كَانَ لَكُمْ فِي رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ لِمَنْ كَانَ يَرْجُو اللَّهَ وَالْيَوْمَ الْآخِرَ وَذَكَرَ اللَّهَ كَثِيرًا

Demi sesungguhnya, adalah bagi kamu pada diri Rasulullah itu contoh ikutan yang baik, iaitu bagi orang yang sentiasa mengharapkan (keredaan) Allah dan (balasan baik) hari akhirat, serta ia pula menyebut dan mengingati Allah banyak-banyak (dalam masa susah dan senang)
Nabi Muhamad sebagai contoh terbaik..
Contoh seorang datang hendak bunuh Rasulullah ... Omar teringatkan sifat Rasulullah minta izin dari Rasulullah untuk membunuh nya tetapi di tahan oleh Rasulullah dan bertanya adakah sudah di beri makan dulu...Omar terkejut lalu memberi makan dan setelah selesai Rasulullah menyuruh orang itu mengucap shahadah 3 kali tetapi orang itu enggan dan di benarkan pulang... setibanya di kampung orang itu mengucap shahadah dan kembali berjumpa Rasulullah .. dengan diri nya Islam... dia tidak mahu mengucap depan Rasulullah kerana takut di fitnah dia memeluk islam kerana terpaksa... begitu lah contoh Rasulullah yang sentiasa terbaik.
Rasulullah selalu berbincang dengan para sahabat nya.

Fusillat : 133
وَمَنْ أَحْسَنُ قَوْلًا مِمَّنْ دَعَا إِلَى اللَّهِ وَعَمِلَ صَالِحًا وَقَالَ إِنَّنِي مِنَ الْمُسْلِمِينَ

Dan tidak ada yang lebih baik perkataannya daripada orang yang menyeru kepada (mengesakan dan mematuhi perintah) Allah, serta ia sendiri mengerjakan amal yang soleh, sambil berkata: "Sesungguhnya aku adalah dari orang-orang Islam (yang berserah bulat-bulat kepada Allah)!"

Orang yang berakal akan mengikuti ajaran Islam... mengikuti alquran ...jangan ikut manusia...
Dan ternyata sudah orang Bani Israel memang tidak berakal...
Sekian...

Monday, November 23, 2015

Assalamualaikum
Ringkasan pengajian kita pd 22/11/15
Surah Al Baqarah ayat 44
أَتَأْمُرُونَ النَّاسَ بِالْبِرِّ وَتَنْسَوْنَ أَنْفُسَكُمْ وَأَنْتُمْ تَتْلُونَ الْكِتَابَ ۚ أَفَلَا تَعْقِلُونَ

Patutkah kamu menyuruh manusia supaya berbuat kebaikan sedang kamu lupa akan diri kamu sendiri; padahal kamu semua membaca Kitab Allah, tidakkah kamu berakal?
Ayat ini Allah memberi tahu kita tentang kisah orang yahudi... kita ini hidup di antara orang yahudi, nasrani dan orang yang bukan islam.
Pengajian lalu kita sudah tahu serba sedikit kehidupan orang Bani Israel..semasa zaman Nabi Musa...
Orang2 Bani Israel selepas Nabi Musa tidak boleh mengikuti Nabi Musa lagi tetapi kena ikut Rasulullah S.A.W.. begitu juga orang yang berugama Nasrani.. tidak boleh ikut Nabi Isa lagi... selepas Nabi Isa tiada... mereka juga kena ikut ugama islam pd zaman Nabi Muhamad. Perlu kita mengetahui zaman Nabi Musa untuk umat nya ketika itu dan juga zaman Nabi Isa untuk umat nya berbeza dengan Rasulullah ugama islam untuk semua umat di dunia ini.
Tapi seperti zaman2 nabi yang terdahului dari zaman Rasulullah... umat yang mengikuti mereka hanya lah sedikit.. begitu juga zaman sekarang di mana yang bukan islam hampir 70 billion manakala orang islam di dunia tak sampai dua billion.. begitu lah nisbah nya. Pada hal ugama islam lah yang asal di dunia ini.
Surah alfatihah ada menyebut jangan kita mengikuti cara yahudi dan nasrani
صِرَاطَ الَّذِينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ غَيْرِ الْمَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَلَا الضَّالِّينَ

Iaitu jalan orang-orang yang Engkau telah kurniakan nikmat kepada mereka, bukan (jalan) orang-orang yang Engkau telah murkai, dan bukan pula (jalan) orang-orang yang sesat. 1:7
Mengapa ramai orang islam sesat mengikuti ugama nasrani dan yahudi.. mereka ini bukan mengikuti ajaran  Nabi Musa dan Nabi Isa ... tetapi agama yahudi dan nasrani... kerana kedua nabi ini mengajar islam...
Orang Nasrani tahu Nabi Isa akan turun. Nabi Isa akan turun dan masuk masjid jadi makmun bersolat bersama2 orang Islam.. mengapa Nabi Isa tidak menjadi imam... kerana di khuatiri akan menjadi fitnah... agar senang orang nasrani berkata orang islam mengikuti Isa ugama nasrani... sebab itu Nabi Isa tak akan jadi imam akan tetapi menjadi makmun sahaja. Nabi Isa akan terangkan kepada orang2 Nasrani..
Kita mesti mengetahui cara orang Nasrani... melalui alquran...mereka ini lebih teruk dari orang kafir biasa yang sembah berhala....
Orang islam kena sentiasa rujuk alquran dan jika ada masalah rujuk lah alquran...
Kita mesti sentiasa ingat bahawa hidup kita tak akan aman kerana duduk di antara dua agama yang besar iaitu agama yahudi dan nasrani...
Mari kita tengok cara orang Nasrani...
 Orang nasrani nabi mereka ada lah Nabi Isa... mereka telah memberi sifat Isa seperti sifat tuhan.. seperti mencipta.. yang mencipta kita ialah Isa..yang memberi rezeki ialah Isa..
Di mana Nabi Isa ada lah manusia seperti kita sahaja.. hanya dia seorang Nabi membimbing kaum nya kejalan yang benar.
Orang Nasrani berkata Nabi Isa anak Tuhan yang Allah ada lah ayah nya.. isteri tuhan ada lah Maryam
Maeda :  17
لَقَدْ كَفَرَ الَّذِينَ قَالُوا إِنَّ اللَّهَ هُوَ الْمَسِيحُ ابْنُ مَرْيَمَ ۚ قُلْ فَمَنْ يَمْلِكُ مِنَ اللَّهِ شَيْئًا إِنْ أَرَادَ أَنْ يُهْلِكَ الْمَسِيحَ ابْنَ مَرْيَمَ وَأُمَّهُ وَمَنْ فِي الْأَرْضِ جَمِيعًا ۗ وَلِلَّهِ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَمَا بَيْنَهُمَا ۚ يَخْلُقُ مَا يَشَاءُ ۚ وَاللَّهُ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ

Demi sesungguhnya, kafirlah orang-orang yang berkata: "Bahawasanya Allah ialah Al-Masih Ibni Maryam) katakanlah (wahai Muhammad): "(Dakwaan itu tidak benar) kerana siapakah yang dapat menahan (seksa) dari Allah sedikit jua pun kalau Ia mahu membinasakan Al-Masih Ibni Maryam beserta ibunya dan orang-orang yang ada di muka bumi semuanya?" Dan (ingatlah) bagi Allah jualah kuasa pemerintahan langit dan bumi dan segala yang ada di antara keduanya. Ia menciptakan apa jua yang dikehendakiNya. Dan (ingatlah) Allah Maha Kuasa atas tiap-tiap sesuatu.
1) bagaimana mereka kata Isa itu tuhan sedangkan kita semua mengetahui tuhan tidak makan dan minum dan juga tidak tidor... kalau tuhan tidor langit akan jatuh pada kita... kalau tuhan makan siapa yang beri Dia makan..
Annam : 14

قُلْ أَغَيْرَ اللَّهِ أَتَّخِذُ وَلِيًّا فَاطِرِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَهُوَ يُطْعِمُ وَلَا يُطْعَمُ ۗ قُلْ إِنِّي أُمِرْتُ أَنْ أَكُونَ أَوَّلَ مَنْ أَسْلَمَ ۖ وَلَا تَكُونَنَّ مِنَ الْمُشْرِكِينَ

Katakanlah (wahai Muhammad): "Patutkah aku mengambil (memilih) pelindung yang lain dari Allah yang menciptakan langit dan bumi, dan Ia pula yang memberi makan dan bukan Ia yang diberi makan?" Katakanlah: "Sesungguhnya aku diperintahkan supaya menjadi orang yang pertama sekali menyerah diri kepada Allah (Islam), dan (aku diperintahkan dengan firmanNya): `Jangan sekali-kali engkau menjadi dari golongan orang-orang musyrik itu. ' "
Ayat kursi baqarah : 255

اللَّهُ لَا إِلَٰهَ إِلَّا هُوَ الْحَيُّ الْقَيُّومُ ۚ لَا تَأْخُذُهُ سِنَةٌ وَلَا نَوْمٌ ۚ لَهُ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ ۗ مَنْ ذَا الَّذِي يَشْفَعُ عِنْدَهُ إِلَّا بِإِذْنِهِ ۚ يَعْلَمُ مَا بَيْنَ أَيْدِيهِمْ وَمَا خَلْفَهُمْ ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَيْءٍ مِنْ عِلْمِهِ إِلَّا بِمَا شَاءَ ۚ وَسِعَ كُرْسِيُّهُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ ۖ وَلَا يَئُودُهُ حِفْظُهُمَا ۚ وَهُوَ الْعَلِيُّ الْعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. yang mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi; dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dia lah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya)
2) Isa anak tuhan
Mari kita tengok surah Taubah :30
وَقَالَتِ الْيَهُودُ عُزَيْرٌ ابْنُ اللَّهِ وَقَالَتِ النَّصَارَى الْمَسِيحُ ابْنُ اللَّهِ ۖ ذَٰلِكَ قَوْلُهُمْ بِأَفْوَاهِهِمْ ۖ يُضَاهِئُونَ قَوْلَ الَّذِينَ كَفَرُوا مِنْ قَبْلُ ۚ قَاتَلَهُمُ اللَّهُ ۚ أَنَّىٰ يُؤْفَكُونَ

Dan orang-orang Yahudi berkata: "Uzair ialah anak Allah" dan orang-orang Nasrani berkata: "Al-Masih ialah anak Allah". Demikianlah perkataan mereka dengan mulut mereka sendiri, (iaitu) mereka menyamai perkataan orang-orang kafir dahulu; semoga Allah binasakan mereka. Bagaimanakah mereka boleh berpaling dari kebenaran?
Mana ada bukti Isa anak tuhan hanya dari mulut mereka sahaja, tidak ada sanad langsung ...
3) Isa tuhan no 3..
(a) tuhan (b) maryam (c) Isa...boleh ke 3 orang bawa atau memandu satu kereta... memang tak masuk akal ...
Itu lah perangai orang Nasrani.
Nabi Isa sendiri berkata dia bukan tuhan akan tetapi mereka tidak percaya...

Hari2 kita dengar orang murtad...Isa datang kepada Bani Israel selepas Nabi Musa...
Mereka ini mengikuti ugama Nasrani kerana nafsu... kita harus merasa sedih jika ada orang islam sangat rapat dan percaya mereka ...mereka lebih teruk dari orang musyrik... orang yang sembah berhala tahu ujud nya tuhan dan sembah tuhan melalui berhala yang mereka buat.
Surah Yunus : 31
قُلْ مَنْ يَرْزُقُكُمْ مِنَ السَّمَاءِ وَالْأَرْضِ أَمَّنْ يَمْلِكُ السَّمْعَ وَالْأَبْصَارَ وَمَنْ يُخْرِجُ الْحَيَّ مِنَ الْمَيِّتِ وَيُخْرِجُ الْمَيِّتَ مِنَ الْحَيِّ وَمَنْ يُدَبِّرُ الْأَمْرَ ۚ فَسَيَقُولُونَ اللَّهُ ۚ فَقُلْ أَفَلَا تَتَّقُونَ

Bertanyalah kepada mereka (yang musyrik itu): "Siapakah Yang memberi rezeki kepada kamu dari langit dan bumi? Atau siapakah yang menguasai pendengaran dan penglihatan? Dan siapakah yang mengeluarkan makhluk yang hidup dari benda yang mati, dan mengeluarkan benda yang mati dari makhluk yang hidup? Dan siapakah pula yang mentadbirkan urusan sekalian alam? "(Dengan pertanyaan-pertanyaan itu) maka mereka (yang musyrik) tetap akan menjawab (mengakui) dengan berkata: "Allah jualah yang menguasai segala-galanya! "Oleh itu, katakanlah: "(Jika kamu mengakui yang demikian), maka mengapa kamu tidak mahu bertaqwa?
Orang Musyrik tahu semua Allah yang lakukan cuma mereka tak beriman dan bertaqwa... sedangkan orang Nasrani kata Isa itu tuhan.. mana lebih teruk?
Angkabut : 61
وَلَئِنْ سَأَلْتَهُمْ مَنْ خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ وَسَخَّرَ الشَّمْسَ وَالْقَمَرَ لَيَقُولُنَّ اللَّهُ ۖ فَأَنَّىٰ يُؤْفَكُونَ

Dan sesungguhnya jika engkau (wahai Muhammad) bertanya kepada mereka (yang musyrik) itu: "Siapakah yang menciptakan langit dan bumi, dan yang memudahkan matahari dan bulan (untuk faedah makhluk-makhlukNya)?" Sudah tentu mereka akan menjawab: "Allah". Maka bagaimana mereka tergamak dipalingkan (oleh hawa nafsunya daripada mengakui keesaan Allah dan mematuhi perintahNya)?
Maedah : 116
وَإِذْ قَالَ اللَّهُ يَا عِيسَى ابْنَ مَرْيَمَ أَأَنْتَ قُلْتَ لِلنَّاسِ اتَّخِذُونِي وَأُمِّيَ إِلَٰهَيْنِ مِنْ دُونِ اللَّهِ ۖ قَالَ سُبْحَانَكَ مَا يَكُونُ لِي أَنْ أَقُولَ مَا لَيْسَ لِي بِحَقٍّ ۚ إِنْ كُنْتُ قُلْتُهُ فَقَدْ عَلِمْتَهُ ۚ تَعْلَمُ مَا فِي نَفْسِي وَلَا أَعْلَمُ مَا فِي نَفْسِكَ ۚ إِنَّكَ أَنْتَ عَلَّامُ الْغُيُوبِ

Dan (ingatlah) ketika Allah berfirman: "Wahai Isa ibni Maryam! Engkaukah yang berkata kepada manusia: `Jadikanlah daku dan ibuku dua tuhan selain dari Allah? ' " Nabi `Isa menjawab: "Maha Suci Engkau (wahai Tuhan)! Tidaklah layak bagiku mengatakan sesuatu yang aku tidak berhak (mengatakannya). Jika aku ada mengatakannya, maka tentulah Engkau telah mengetahuinya. Engkau mengetahui apa yang ada pada diriku, sedang aku tidak mengetahui apa yang ada pada diriMu; kerana sesungguhnya Engkau jualah Yang Maha Mengetahui perkara-perkara yang ghaib.
Jadi kita mesti faham apa nasrani dah lakukan... menyimpang jauh dari ajaran sebenarnya.
Baqarah : 109
وَدَّ كَثِيرٌ مِنْ أَهْلِ الْكِتَابِ لَوْ يَرُدُّونَكُمْ مِنْ بَعْدِ إِيمَانِكُمْ كُفَّارًا حَسَدًا مِنْ عِنْدِ أَنْفُسِهِمْ مِنْ بَعْدِ مَا تَبَيَّنَ لَهُمُ الْحَقُّ ۖ فَاعْفُوا وَاصْفَحُوا حَتَّىٰ يَأْتِيَ اللَّهُ بِأَمْرِهِ ۗ إِنَّ اللَّهَ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ

Banyak di antara Ahli kitab (Yahudi dan Nasrani) suka kalaulah kiranya mereka dapat mengembalikan kamu menjadi kafir setelah kamu beriman, kerana dengki yang timbul dari diri mereka sendiri, sesudah nyata kepada mereka kebenaran (Nabi Muhammad s.a.w). Oleh itu, maafkanlah dan biarkanlah oleh kamu (akan mereka), sehingga Allah datangkan perintahNya. Sesungguhnya Allah Maha Kuasa atas tiap-tiap sesuatu.
Baqarah : 135
وَقَالُوا كُونُوا هُودًا أَوْ نَصَارَىٰ تَهْتَدُوا ۗ قُلْ بَلْ مِلَّةَ إِبْرَاهِيمَ حَنِيفًا ۖ وَمَا كَانَ مِنَ الْمُشْرِكِينَ

Dan mereka (kaum Yahudi dan Nasrani) berkata: "Jadilah kamu pemeluk ugama Yahudi atau pemeluk ugama Nasrani, nescaya kamu akan mendapat petunjuk". Katakanlah (wahai Muhammad: "Kami orang-orang Islam tidak akan menurut apa yang kamu katakan itu) bahkan kami mengikut ugama Nabi Ibrahim yang tetap di atas dasar Tauhid, dan bukanlah ia dari orang-orang musyrik".
Yahudi dan Nasrani akan bersatu menyesatkan orang Islam...
Kalau baca injil tulisan mereka memang karut .. susah mahu percaya bagi kita yang beriman dengan Allah
Surah Maryam 88-90
وَقَالُوا اتَّخَذَ الرَّحْمَٰنُ وَلَدًا

Dan mereka yang kafir berkata: "(Allah) Ar-Rahman, mempunyai anak."
لَقَدْ جِئْتُمْ شَيْئًا إِدًّا

Demi sesungguhnya, kamu telah melakukan satu perkara yang besar salahnya!
تَكَادُ السَّمَاوَاتُ يَتَفَطَّرْنَ مِنْهُ وَتَنْشَقُّ الْأَرْضُ وَتَخِرُّ الْجِبَالُ هَدًّا

Langit nyaris-nyaris pecah disebabkan (anggapan mereka) yang demikian, dan bumi pula nyaris-nyaris terbelah, serta gunung-ganang pun nyaris-nyaris runtuh ranap, -.

Orang Yahudi dan Nasrani masih hidup kerana sifat Allah yang Sabur (sabar)...dunia ini bukan tempat hisab tetapi di akhirat mereka terima pembalasan..
Umat Islam sepatut nya bersyukur dengan nikmat Allah ... mati dalam Islam..
Kesimpulan nya musuh islam ada tiga
1) Iblis
2) yahudi
3) nasrani...
Mereka ini mahu kita semua mati dalam kafir...
Orang Islam kebanyakkan nya masih miskin ilmu..
Sekian jika ada kekurangan harap maaf ...

Sunday, November 15, 2015

BANI ISRAEL

Assalamualaikum
Ringkasan pembelajaran hari ini 15/11/15
Surah albaqarah ayat 43 dan 44
وَأَقِيمُوا الصَّلَاةَ وَآتُوا الزَّكَاةَ وَارْكَعُوا مَعَ الرَّاكِعِينَ

Dan dirikanlah kamu akan sembahyang dan keluarkanlah zakat, dan rukuklah kamu semua (berjemaah) bersama-sama orang-orang yang rukuk.

أَتَأْمُرُونَ النَّاسَ بِالْبِرِّ وَتَنْسَوْنَ أَنْفُسَكُمْ وَأَنْتُمْ تَتْلُونَ الْكِتَابَ ۚ أَفَلَا تَعْقِلُونَ

Patutkah kamu menyuruh manusia supaya berbuat kebaikan sedang kamu lupa akan diri kamu sendiri; padahal kamu semua membaca Kitab Allah, tidakkah kamu berakal?
.... kitab taurat kitab yang benar turun dari Allah...Bani Israel buat yang baru yang sesuai untuk mereka..
Dirikan solat.. Bani Israel sepatutnya solat macam kita pasal ayat 41baqarah..Allah suruh kita ikut alquran..apa yang ada dalam taurat sama aje solat dan zakat ...Allah mahu mereka solat macam kita.. alquran penamat kitab2 jadi perintah nya semua sama tapi apa orang Bani Israel buat? Mereka mesti percaya pada Taurat, injil dan alquran...kita orang islam  mengetahui pasal yahudi hanya sedikit sahaja...
1) mereka sembah apa?
2) ahli kitab sembah Allah ke atau tidak?
3) orang kafir sembah berhala
Ayat 43 mahu mereka sembah Allah, keluarkan zakat, rukuk bersama kita... jadi adakah mereka sembah Allah?
1)  macamana kita tahu orang yahudi sembah berhala?
Surah Araf ayat 138

وَجَاوَزْنَا بِبَنِي إِسْرَائِيلَ الْبَحْرَ فَأَتَوْا عَلَىٰ قَوْمٍ يَعْكُفُونَ عَلَىٰ أَصْنَامٍ لَهُمْ ۚ قَالُوا يَا مُوسَى اجْعَلْ لَنَا إِلَٰهًا كَمَا لَهُمْ آلِهَةٌ ۚ قَالَ إِنَّكُمْ قَوْمٌ تَجْهَلُونَ

Dan Kami bawakan Bani Israil ke sebarang Laut (Merah) itu lalu mereka sampai kepada suatu kaum yang sedang menyembah berhala-berhalanya. (Melihatkan yang demikian) mereka (Bani Israil) berkata: "Wahai Musa buatlah untuk kami suatu tuhan (berhala) sebagaimana mereka mempunyai beberapa tuhan". Nabi Musa menjawab: "Sesungguhnya kamu ini adalah kaum yang jahil.
Ayat ini cerita pasal Bani Israel zaman Nabi Musa
Firaun tak suka Bani Israel .. dia tangkap semua anak lelaki Bani Israel dan sembelih, ambil perempuan Bani Israel (BI) beri pada askar dan rogol mereka, yang dewasa buat kerja berat seperti bina piramid dan istana serta tidak bagi makan, yang orang tua yang tak boleh kerja kena beri cukai pada firaun. BI hidup susah. (balasan dari Allah kerana tak ikut Musa)
BI ada 600 ribu orang firaun ada 1.2 juta...BI keluar dari Mesir ikut Laut Merah 1.2 juta tangkap 600 ribu.. BI kata susah mereka takut mati tetapi Musa berkata pada mereka percaya pada Allah...musa belah laut merah terbelah dua dan ada 12 lorong.. itu pun mereka tidak yakin ingin melihat lorong sebelah kering dan rasa selamat...begitu lah sifat mereka...Kaum BI sudah keluar laut dan kaum firaun terperangkap dalam laut bila tongkat musa di pukul semula..
Bila mereka keluar dari laut.. mereka di wajibkan sujud pada Allah... tetapi sebaliknya mereka nampak kaum lain sembah berhala dan ajak Musa buat berhala.. begitu lah sifat BI
Nota : jahil maksudnya tahu mana yang benar tapi tak mahu ikut
Ummi buta huruf tak tahu
2)  mereka telah sembah lembu
Araf : 148
وَاتَّخَذَ قَوْمُ مُوسَىٰ مِنْ بَعْدِهِ مِنْ حُلِيِّهِمْ عِجْلًا جَسَدًا لَهُ خُوَارٌ ۚ أَلَمْ يَرَوْا أَنَّهُ لَا يُكَلِّمُهُمْ وَلَا يَهْدِيهِمْ سَبِيلًا ۘ اتَّخَذُوهُ وَكَانُوا ظَالِمِينَ

Dan kaum Nabi Musa, sesudah ia (pergi ke Gunung Tursina), mereka membuat dari barang-barang emas perhiasan mereka, (patung) anak lembu yang bertubuh dan bersuara (Allah berfirman): "Tidakkah mereka memikirkan bahawa patung itu tidak dapat berkata-kata dengan mereka dan tidak dapat juga menunjukkan jalan kepada mereka? Mereka menjadikannya (berhala yang disembah) dan sememangnya mereka adalah orang-orang yang melakukan kezaliman".
Nabi Musa telah terangkan pada BI bila  mereka dah selamat terima lah Taurat dan ajak mereka ke gunung tursina tetapi dalam 600 ribu itu hanya 70 orang sahaja yang ikut... yang lain bersama Samiri... dan beri perhiasan emas dan Samiri telah buat berhala lembu yang konon nya boleh berkata2 ... yang sebenar nya ada lubang dari belakang hingga ke mulut .. bila bercakap dari belakang keluar suara dari mulut...
3) Mereka juga sembah ular
Firaun tak percaya pada Musa..
 Firaun kata dia berkuasa lalu memanggil semua Ahli sihir..sihir bukan hakikat...
Musa nak tunjukkan perbezaan sihir dan mukjizat..bila tongkat musa jadi ular besar  musa sendiri takut... bila ahli sihir nampak Musa dalam keadaan begitu..mereka tahu itu bukan sihir dan ianya ada lah mukjizat... dan kesemua ahli sihir memeluk islam... wlupun dapat ugutuan dari Firaun..dari peristiwa ini BI buat patung ular dan sembah..
4) BI berkata Allah itu fakir miskin Surah Imran 181
لَقَدْ سَمِعَ اللَّهُ قَوْلَ الَّذِينَ قَالُوا إِنَّ اللَّهَ فَقِيرٌ وَنَحْنُ أَغْنِيَاءُ ۘ سَنَكْتُبُ مَا قَالُوا وَقَتْلَهُمُ الْأَنْبِيَاءَ بِغَيْرِ حَقٍّ وَنَقُولُ ذُوقُوا عَذَابَ الْحَرِيقِ

Sesungguhnya Allah telah mendengar perkataan orang-orang (Yahudi) yang mengatakan: Bahawasanya Allah miskin dan kami ialah orang-orang kaya. Kami (Allah) akan menuliskan perkataan mereka itu dan perbuatan mereka membunuh Nabi-nabi dengan tidak ada alasan yang membenarkannya, dan
Kami akan katakan kepada mereka: "Rasalah kamu azab seksa yang sentiasa membakar -
Mereka telah dapat makanan dari syurga
Air keluar dari batu
Tetapi sanggup mereka mengatakan Allah itu fakir miskin
Jika mereka sanggup kata Allah itu miskin adakah mereka akan kata kita kaya?
Mereka hanya mahu mereka sahaja yang kaya.
Mereka pandai buat fitnah...Iraq kaya, Syria kaya , begitu juga dengan yang lain2 tapi yang telah terjadi pada negara ini?...rumah2 mereka di Palestine memang kaya2 dan besar...mereka tak mahu orang lain lebih kaya dari mereka...
5)  mereka kata tangan Allah di ikat
Maeda :64
وَقَالَتِ الْيَهُودُ يَدُ اللَّهِ مَغْلُولَةٌ ۚ غُلَّتْ أَيْدِيهِمْ وَلُعِنُوا بِمَا قَالُوا ۘ بَلْ يَدَاهُ مَبْسُوطَتَانِ يُنْفِقُ كَيْفَ يَشَاءُ ۚ وَلَيَزِيدَنَّ كَثِيرًا مِنْهُمْ مَا أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ طُغْيَانًا وَكُفْرًا ۚ وَأَلْقَيْنَا بَيْنَهُمُ الْعَدَاوَةَ وَالْبَغْضَاءَ إِلَىٰ يَوْمِ الْقِيَامَةِ ۚ كُلَّمَا أَوْقَدُوا نَارًا لِلْحَرْبِ أَطْفَأَهَا اللَّهُ ۚ وَيَسْعَوْنَ فِي الْأَرْضِ فَسَادًا ۚ وَاللَّهُ لَا يُحِبُّ الْمُفْسِدِينَ

Dan orang-orang Yahudi itu berkata: "Tangan Allah terbelenggu (bakhil - kikir)", tangan merekalah yang terbelenggu dan mereka pula dilaknat dengan sebab apa yang mereka telah katakan itu, bahkan kedua tangan Allah sentiasa terbuka (nikmat dan kurniaNya luas melimpah-limpah). Ia belanjakan (limpahkan) sebagaimana yang Ia kehendaki; dan demi sesungguhnya, apa yang telah diturunkan kepadamu dari tuhanmu itu akan menjadikan kebanyakan dari mereka bertambah derhaka dan kufur; dan Kami tanamkan perasaan permusuhan dan kebencian di antara mereka hingga hari kiamat. Tiap-tiap kali mereka menyalakan api peperangan, Allah memadamkannya; dan mereka pula terus-menerus melakukan kerosakan di muka bumi, sedang Allah tidak suka kepada orang-orang yang melakukan kerosakan.
6) Mereka kata Allah menyesal dan sedih dalam taurat mereka yang palsu sifirultaqwin
7) dalam taurat mereka Allah mencipta langit dan bumi dalam 6 hari dan hari ketujuh Allah rehat... salah
Surah fussilat ayat 9-10
قُلْ أَئِنَّكُمْ لَتَكْفُرُونَ بِالَّذِي خَلَقَ الْأَرْضَ فِي يَوْمَيْنِ وَتَجْعَلُونَ لَهُ أَنْدَادًا ۚ ذَٰلِكَ رَبُّ الْعَالَمِينَ

Katakanlah (wahai Muhammad): "Sesungguhnya tidak patut kamu kufur kepada Tuhan yang menciptakan bumi dalam dua masa, dan kamu adakan sekutu-sekutu bagiNya! Yang demikian (sifatNya dan kekuasaanNya) ialah Allah Tuhan sekalian alam,
وَجَعَلَ فِيهَا رَوَاسِيَ مِنْ فَوْقِهَا وَبَارَكَ فِيهَا وَقَدَّرَ فِيهَا أَقْوَاتَهَا فِي أَرْبَعَةِ أَيَّامٍ سَوَاءً لِلسَّائِلِينَ

Dan Ia menjadikan di bumi gunung-ganang yang menetapnya (tersergam tinggi) di atasnya, serta Ia melimpahkan berkat padanya, dan Ia menentukan ada padaNya bahan-bahan keperluan hidup penduduknya, sekadar yang menyamai hajat yang diminta dan dikehendaki oleh keadaan mereka; (semuanya itu berlaku) dalam empat masa.
Tidak ada pun Allah penat dan perlu rehat
8) Mereka kata Tuhan sudah turun pada bumi seperti manusia dan berlawan dengan nabi yakub sampai subuh.. dan bagi tahu yakub subuh dah sampai.. yakub berkata tak akan lepas kerana tak sampai berkat... kemudian tuhan tanya siapa kamu.. yakub tuhan kata kami BI...Israel Allah yang pilih untuk mereka
9) mereka kata Tuhan tak tahu ghaib... tuhan mahu hancurkan rumah Israel ... Tuhan letakkan darah rumah orang Israel... ini semua mereka yang tulis dalam taurat mereka yang palsu
Taurat yang asli ada lah benar taurat yang palsu mereka tulis ikut kehendak mereka sahaja.   Jangan campurkan hak dan batil ...
10) Mereka kata sifat tuhan seperti manusia
Surah Taubah : 30
وَقَالَتِ الْيَهُودُ عُزَيْرٌ ابْنُ اللَّهِ وَقَالَتِ النَّصَارَى الْمَسِيحُ ابْنُ اللَّهِ ۖ ذَٰلِكَ قَوْلُهُمْ بِأَفْوَاهِهِمْ ۖ يُضَاهِئُونَ قَوْلَ الَّذِينَ كَفَرُوا مِنْ قَبْلُ ۚ قَاتَلَهُمُ اللَّهُ ۚ أَنَّىٰ يُؤْفَكُونَ

Dan orang-orang Yahudi berkata: "Uzair ialah anak Allah" dan orang-orang Nasrani berkata: "Al-Masih ialah anak Allah". Demikianlah perkataan mereka dengan mulut mereka sendiri, (iaitu) mereka menyamai perkataan orang-orang kafir dahulu; semoga Allah binasakan mereka. Bagaimanakah mereka boleh berpaling dari kebenaran?
Umat Nabi Muhamad yang terbaik hari2 baca surah al ikhlas
Nama Allah al sabuur ... maha sabar... sampai sekarang bagi BI peluang
BI ada lah orang duniawi... mereka mendustakan Allah... dalam semua negara islam BI tidak mahu kita bersatu... kerana mereka sedar jika orang islam bersatu akan menjadi kuat... jadi mereka tidak berhenti2 buat fitnah
Imran 103
وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِيعًا وَلَا تَفَرَّقُوا ۚ وَاذْكُرُوا نِعْمَتَ اللَّهِ عَلَيْكُمْ إِذْ كُنْتُمْ أَعْدَاءً فَأَلَّفَ بَيْنَ قُلُوبِكُمْ فَأَصْبَحْتُمْ بِنِعْمَتِهِ إِخْوَانًا وَكُنْتُمْ عَلَىٰ شَفَا حُفْرَةٍ مِنَ النَّارِ فَأَنْقَذَكُمْ مِنْهَا ۗ كَذَٰلِكَ يُبَيِّنُ اللَّهُ لَكُمْ آيَاتِهِ لَعَلَّكُمْ تَهْتَدُونَ

Dan berpegang teguhlah kamu sekalian kepada tali Allah (ugama Islam), dan janganlah kamu bercerai-berai; dan kenanglah nikmat Allah kepada kamu ketika kamu bermusuh-musuhan (semasa jahiliyah dahulu), lalu Allah menyatukan di antara hati kamu (sehingga kamu bersatu-padu dengan nikmat Islam), maka menjadilah kamu dengan nikmat Allah itu orang-orang Islam yang bersaudara. Dan kamu dahulu telah berada di tepi jurang neraka (disebabkan kekufuran kamu semasa jahiliyah), lalu Allah selamatkan kamu dari neraka itu (disebabkan nikmat Islam juga). Demikianlah Allah menjelaskan kepada kamu ayat-ayat keteranganNya, supaya kamu mendapat petunjuk hidayahNya.
Perintah Allah... mahu kita bersatu
Kalau berpecah ... langgar perintah Allah dan mengikut hawa nafsu kita akan lemah BI akan kuat
Baqarah 44 perbezaan orang BI itu mereka suruh buat baik tetapi mereka buat jahat.. memang mereka tidak beraqal.
Sekian untuk hari ini....