Wednesday, July 20, 2011

Bercuti

Aku baru sahaja melepaskan rindu pada anak ku yang berada jauh dari negara..iaitu di Adelaide, Australia dan kami suami isteri berjumpa dia di Perth, dan menghabiskan masa bersama2 ziarah ke tempat2 menarik di Western Australia.
Apa yang aku nak ceritakan di sini ialah perbezaan aku melancong dulu dan sekarang...Dulu aku selalu juga melancong ke luar negara kerana ada kemudahan semasa suami aku bertugas di sebuah syarikat penerbangan...Jadi kami mengambil kesempatan dengan kemudahan itu dengan bercuti di luar negara bersama keluarga....kos nya hanya tempat penginapan dan bershopping dan juga makan....tambang memang percuma...Jadi aku banyak habiskan duit ku dengan bershopping..."site seeing" itu hanya sampingan sahaja. Walaubagaimana pun aku tak dapat nafikan jauh berjalan luas pandangan...itu ada kebenaran nya.
Sekarang bila melancong ke luar negara aku akan pastikan diri ku dan juga keluarga dapat bersolat di masjid di mana2 aku jumpa...dan aku banyak buat "site seeing" kerana menikmati keindahan alam ciptaan tuhan...membeli belah telah aku buang dalam iteneri ku, mungkin aku beli sedikit untuk kenangan bagi keluargaku.
Bermula hari pertama kami hanya bersiar2 di bandar Perth dan rehat di rumah kawan anak ku yang berada di situ...Tidak banyak sangat yang aku kagum di bandar Perth itu lebih kurang bandar Eropah yang pernah aku lawati.
Pada hari kedua kami telah mula pergi ke Caversham Wild Park dan melihat2 binatang2 yang berada di sana terutama kangaroo yang menjadi trademark binatang Australia...Aku dapat memegang nya dan bermain2 dengan kangaroo yang jinak itu...tetapi ada satu binatang yang aku ketahui sangat malas iaitu Koala menurut kata penjaga di sana Koala ini boleh tidor 20 jam dalam satu hari...bayangkan lah bertapa malas nya binatang ini.
Kemudian kami pergi ke kilang chocolate di mana ada sample percuma pada pengunjung...apa lagi ramai lah yang makan nya. Aku dapati ada yang mengambilnya dengan banyak nya tanpa segan silu maklum lah percuma...dan aku lihat pekerja itu pun tidak menghirau berapa banyak pengunjung makan...aku rasa kalau di Malaysia mesti pekerja dah tunjuk muka yang masam dan ada peringkat yang memarahi para pengunjung yang mengambil banyak...jauh sekali di sini, mereka sentiasa senyum sahaja.

Di sebelah petang kami pergi ke King's Park dan melihat bandar Perth dari atas, masyallah sangat cantik, dua sungei yang mengalir dan bercantum seperti laut sangat luas dan bersih serta tenang sahaja...ini ada lah keistimewaan bandar Perth, berbanding dengan sungai kita di Kuala Lumpur, aku rasa malu juga...tetapi itu lah hakikat di Malaysia, sungei2 kita kelihatan keruh dan kotor kecuali di celah2 bukit dan gunung air sungai mengalir jernih dan cantik...
Di hari kedua kami pergi ke Pinnacles sebelah utara Western Australia ini...aku sangat teruja melihat gurun yang kuning keemasan...sangat cantik, ini lah kebesaran Allah ciptaan nya...cantik dan sejuk di sana.
Sungguh banyak tempat2 menarik di sini, seperti waverock, yang terletak di sebelah timur Western Australia, batunya seolah2 ada gelombang ombak, sangat cantik dan menarik sekali... aku memanjat batu2 yang berbagai rupa berada di situ hingga ke atas dan melihat tasik garam dari jauh...lagi sekali aku kagum dengan ciptaan tuhan...masyaallah...
Di sini juga aku sangat terharu melihat rakan2 anak ku yang bersama kami...mereka sangat bertanggung jawab dengan suruhan tuhan...di mana2 mereka bersolat dan berjemaah di merata2 tempat jika tidak ketemu masjid dan kalau di bandar mereka akan mencari masjid.....kami berjumpa juga sebuah masjid yang di bina oleh kaum Melayu. Aku bersyukur anak2 ku mempunyai rakan2 seperti mereka.
Kemudian kami melangkah ke selatan Western Australia ini...kami pergi ke Albany, Margeret River dan bandar2 berdekatan...lagi sekali aku kagum dengan keindahan alam ciptaan Allah....ada satu tempat yang bernama Cape Leeuwin...di situ ada terdapat pertemuan antara lautan Hindi dengan lautan Southern....
sungguh ajaib boleh nampak berbezaan warna nya...sangat cantik...di sini juga aku teringat, ada satu tempat yang ada persamaan seperti Cape Leeuwin iaitu Cape Point yang terletak di Cape Town...di situ aku ternampak dari atas satu perkara ajaib bagi ku iaitu satu garisan hitam sepanjang laut itu...iaitu pertemuan Lautan Hindi dan Lautan Atlantik.
Orang di situ mengatakan Lautan Hindi ada lah lautan air panas dan Lautan Atlantik ada lah lautan sejuk dan bila bertemu tidak bercantum air nya sebab itu lah timbul garisan hitam seolah2 satu permisahan kedua lautan...wallahualam tetapi garisan hitam itu bukan mudah untuk dilihat dan aku rasa bersyukur aku dapat melihatnya mungkin rezeki ku.....Aku cuba mencari garisan hitam di Cape Leeuwin ini tetapi tidak nampak....orang di situ juga ada mengatakan kadang2 kelihatan sekali sekala...aku hanya nampak berbezaan warna di antara dua laut itu....itu lah kebesaran Allah...aku memuji Allah dengan melafaskan Allahuakbar...sesungguhnya Engkau Maha Besar...
Ada lagi satu tempat yang menarik dan membuat aku rasa sangat teruja...iaitu Cavelake...sungguh cantik hakisan hakisan yang berlaku di situ...batu2 seolah kristal memancar dengan cahaya lampu di situ...subhanallah....sangat cantik ...dan aku rasa di negara kita pun ada juga gua2 yang cantik seperti gua tempurung dan gua kelam....tetapi orang2 di sini bersifat komersial...menjaga gua itu dengan baik sekali dan mengenakan bayaran pada pelawat...tapi tidak rugi membayar nya sebab memang tersangat indah....sukar untuk aku lafaskannya atau terangkan di sini...Banyak lagi tempat2 menarik yang kami lawati sepert top tree walk, iaitu berjalan atas jembatan gantung seolah2 berjalan di atas pokok2 yang tinggi dan melihat juga keganjilan pokok2 yang berada di situ....dan juga pantai2 yang berdekatan yang kelihatan sangat cantik ombak2 yang putih memukul pantai serta nampak beralun alun dan berbuih2 seperti sabun....
Begitu lah sedikit sebanyak yang dapat aku kongsikan di sini bukan untuk bermegah2 atau menunjuk2 tetapi sama2 kita menikmati keindahan alam ciptaan Allah....subhanallah dan merasa bertapa kerdil nya kita di sisiNya.
Aku mengambil kesempatan mengucapkan ribuan terima kasih pada rakan2 anak ku seperti Amin, Shiha, Aizad, Fatimah, Ana, kedua2 Hadi yang melayan kami begitu mesra sekali dan membawa kami ziarah ketempat2 yang menarik serta memasak khas untuk kami di hari terakhir dan menghantar kami ke Lapangan Terbang dan pulang dengan selamat walaupun anda semua kena bangun sepagi pukul 3.....semoga anda semua berjaya di dunia dan juga akhirat dan sentiasa beristiqomah dengan suruhan Allah...Jasa2 anda hanya Allah yang membalasnya.
walaupun musim sejuk terdapat juga bunga2 yang cantik.

6 comments:

MisY said...

salam, kak midah.

semasa baca entry akak, rasa nak terus saja terbang ke Australia. sebenarnya itu destinasi impian saya selepas Mekah.

saya sendiri terasa meremang bulu roma bila membaca, meremang sebab betapa indahnya ciptaan Allah dan entah bila agaknya sy dpt melihat semua keajaiban itu.

Sharifah Hamidah said...

Salam Yanti,

Insya Allah dapat tu tapi pergi lah Mekah dulu tunaikan yang fardu dan sunat lepas tu nak pergi mana pun boleh....

Bumi Allah ini besar banyak kita belum terokainya ....memang Allah tu Maha Besar..

Dr. Bentara said...

saya pun harap ada antara anak2 saya yang overseas... boleh ziarah sambil melancong

Anonymous said...

Ιf yοu woulԁ likе to imρrovе your eхperiеnсe only
κeeр visіting thіs webѕite and
be updatеԁ ωith the most up-to-ԁate
nеws update posteԁ herе.
Feel free to visit my web-site mini notebook

traveller said...

Salam.nak share pengalaman ke perth.saya br pulang 3 hari lepas.dan merupakan kali ke 4 saya dan keluarga ke sana.ia adalah kerana kami sgt suka dgn perth dan tmpt kami menginap. Kami menginap di mahira holiday homes yg merupakan seorg malaysian muslim owner.beliau mempunyai 4 holiday bungalow dan alhamdulilah kami sudah mencuba ke empat2 holiday tersebut.kami amat berpuas hati kerana tmptnya sgt dkt dgn perth city,bersih,fully furnishhed dan amat berpatutan.anak owner tu ada dimsia.boleh contact cik siti 0123360098 . Fully equipped with kitchen n cooking facilities dan juga washer machine n dryer. Mereka juga ada kereta sewa utk in house guest.bonusnya mereka pick n drop off airport for free
owner dia pulak very friendly and humble.down to earth. memang superb lah service diaorg. rumah rumah mereka pun memang sgt dkt dgn kemudahan. memang berbaloi.

caj yg dikenakan adalah AUD$220 weekdays dan $240 weekend

untuk 2 adults and 2 kanak kanak bwh 12 thn atau 3 adults

berbaloi kan? memang berpatutan. yg penting service dia memang superb!

IslamicTraveller said...

Perkongsian yang sangat menarik dan bermanfaat untuk mereka yang bercadang ke sana...