Monday, September 9, 2013

Bercuti ke Uzbekistan Bahagian 1

3 Zulkaedah 1434/9hb September 2013

Assalamualaikum

Ku baru habis bercuti ke Uzbekistan. Pengalaman yang indah banyak kenangan manis dan pengetahuan ku timba di percutian ini.

Dalam kumpulan kami  ada 22 orang.  Semasa di airport ramai yang kami suami isteri tak kenali mereka...Hati kecil berharap mereka boleh menerima kami sebagai rakan pengembaraan.  Setelah kami check- in kami mendapat sedikit briefing dari tour leader kami, dan berkenalan di antara satu dengan yang lain.  Salam perkenalan ku hulurkan pada mereka.  Ada di antara memang kami suami isteri kenal dan memang kami bersepakat untuk pergi bersama tetapi ramai yang kami tidak kenali.

Sepanjang dalam kapalterbang aku banyak berdiam diri dan cuba ambil gambar dari atas.. Aku sangat kagum bila melihat banjaran gunung ganang di Afghanistan.. ini di sahkan oleh seorang Dr. dari Uzbekistan yang suka sangat berbual dengan ku walaupun aku kurang senang dengan dia tapi bila dia terangkan tempat2 yang dia tahu aku naik teruja juga, dan aku snap gambar dari atas.  Subhanallah sungguh cantik gunung ganang tersebut.

Ini lah gambar yang dapat di ambil dari atas, cantikkan? Tapi hati ku terbayang bagaimana orang2 Afghanistan berperang di situ... terbayang wajah2 pejuang2  Taliban..

Banyak nak di ceritakan tapi aku tak tahu bagaimana nak mulakan.  Hari pertama kami bermalam di Tashkent bandaraya Uzbekistan.. Sebelum sampai aku di sogokkan Negara ini 30 ke 40 tahun kebelakang dari Negara kita.. jadi aku bayangkan seperti Loas, Myanmar dan lain seangkatan dengan nya.  Tapi aku agak terkejut  agak moden juga Negara ini, mungkin bekas jajahan Soviet Union yang banyak membangunkan Negara ini fikir ku.

Tidak banyak bangunan tinggi2 mungkin kerana Negara ini pernah mengalami gempa bumi yang kuat satu ketika dulu.. begitu lah kata tour guide kami yang berbangsa Uzbekistan berugama Islam, sangat petah berbahasa melayu.

Kami di ajak bersiar2 di Bandar dengan menaiki bas yang di sewa, dan dia terangkan serba sedikit mengenai Bandar Teshkent.

Kami solat jamak takhir zohor ke asar di hotel dan selepas itu dia ajak keluar untuk makan malam... Kami di bawa ke sebuah rumah yang besar untuk makan malam di situ.   Rupanya begini lah cara dia membawa pelancung Malaysia ke Negara nya... Kami sangat suka... kami beramah tamah dengan host rumah dan makan malam di situ.  Dia mengajar kami  sebelum naik rumah kena basuh tangan dulu... dan kami pun naik ke atas setelah basuh tangan... rumah2 mereka selalu nya besar indah tersergam... menurut kata tour guide kami... orang2 di sini boleh memiliki rumah tapi tak boleh memiliki Tanah... kerana Tanah itu kerajaan punya.

Kami di hidang dengan begitu banyak nya makanan dan buah2an... Mula di hidang dengan buah2an seperti anggur, tembikai susu, buah peach, buah tin dan macam2 lagi semua nya teramat manis... Kami juga di hidang dengan kacang2 seperti badam, kacang Tanah dan walnut... kemudian kami di hidang sup mampat di panggil... di perbuat dari daging, gandum, kacang kuda dan tomato sungguh enak.. di makan bersama roti , dan akhir nya kami di hidang dengan nasi burkhari sungguh sedap... Rasa nya waktu makan paling panjang yang pernah kami rasakan... dari pukul 5 petang hingga 7.30 malam.

Kami sempat bergambar di kawasan rumah tersebut, yang ada tanaman anggur bergantungan, bunga2 dan lain2...

Buah2 anggur bergantungan geram tengok dan sangat manis.

Ini ada lah adat di sana sebelum naik kerumah kena basuh tangan dulu

Sebahagia dari kumpulan kami  baca doa sebelum makan

Roti buatan mereka sungguh enak... yang hitam tu ada lah jintan hitam
sangat baik untuk kesihatan

Buah tin yang segar sangat manis... pertama kali dapat makan yang segar

Sup mampat... sungguh enak

Kacang badam yang belum di kopek kulitnya
Nasi bukhari

Ini ada lah sebahagian gambar2 yang ku sempat ambil... ternyata memang makan malam yang di sediakan oleh orang2 di sana memang enak, kita orang Malaysia boleh makan..oh ya kerana kita orang Malaysia suka pedas mereka juga sediakan chili untuk di makan bersama... memang ada ummph bila dapat chili hidup.

Sepanjang kami pulang kehotel kami dapati pokok2 banyak yang di cat dengan warna putih... menurut kata leader kami memang orang2 Uzbekistan amat menghargai pokok2 kerana asal nya Negara mereka ada lah padang pasir.. Kerajaan mereka adakan polisi satu pokok rosak atau di tebang kena di gantikan dengan 7 batang pokok baru... begitu lah mereka sangat menghargai pokok2 untuk mendapatkan kehijauan di Negara mereka..

Tengok pokok2 semua di cat dengan warna putih di bawah untuk merawat pokok agar jangan berjangkit

Cukup untuk ku ceritakan di bahagian pertama ini... insyaaAllah banyak lagi hendak ku ceritakan dan ku pamerkan gambar2 yang menarik...

Hari kedua kami berangkat ke Bukhara di mana ada terdapat makam Imam Bukhari... insyaaAllah jumpa lagi...

anis said...

assalamualaikum wbt kak,

subhanallah, sangat terusa membaca keempat2 artikel berkaitan uzbekistan yang akan kongsikan.

saya berhasrat utk ke sana dalam pertengahan/ hujung tahun ini, sangat suka dengan pakej diberi oleh travel agent yg akak ambil, boleh akak kongsikan bersama saya, travel agent dr mana yang akak guna?

terima kasih

Aishah said...

saya pun nak tahu.tk

Anonymous said...

Sorry baru tgk ni. Akak gi dgn trip kekawan... bleh cari page fb trip kekawan

firda aufa said...

As salam..

saya nak tanya tips untuk tukar duit UZS..
buat masa skrg saya dah tukar pada USD..
tapi kat mana ye saya blh tukar duit UZS di KL..?

Islamic Traveller said...

Perkongsian yang sangat menarik dan bermanfaat...