Sunday, December 6, 2009

Sedekah


Baru2 ni aku balik kampong dan bersolat di surau tempat aku buat korban, aku rasa sangat sedih dan terkejut keadaan surau di situ, berbanding dengan surau tempat aku tinggal sangat cantik dan mewah. Hati kecil ku berkata eeesh tak sangka di Malaysia ini ada lagi surau2 yang usang dan tidak terpelihara. Sedih bila melihatkan keadaan begitu. Sedangkan kita lihat rumah2 ibadat ugama lain cantik tersergam indah, tetapi surau kita masih banyak terdapat dalam keadaan amat menyedihkan terutama di kampong2 dan pendalaman.

Hati kecil ku ingin membantu untuk membaik pulih surau2 yang usang lagi buruk tetapi apakan daya ku aku tidak berkemampuan berbuat demikian. Kewangan ku tidak mengizinkan aku berbuat demikian. Kalau ada pun aku hanya boleh hulurkan bantuan dengan amat sedikit sahaja.
Ini membuat diriku merasa kesal sangat tentang kehidupan yang aku lalui dahulu. Kalau lah aku tidak membazir dulu sudah tentu aku dapat memberi sumbangan yang banyak untuk membaik pulih surau2 yang usang di merata2 tempat, tetapi aaah...... alangkah ruginya aku. Entahlah aku betul2 menyesali kehidupan diri aku yang lalu, tidak menafaatkan langsung untuk bekalan atau pelaburan di akhirat, betul2 menyesal.
Aku sanggup melancong keluar negara dan berhibur serta membeli belah dengan barangan2 yang berjenama. Kalau aku kira2 dan kumpulkan mungkin sudah beratus ribu aku habis kerana melancong, membeli belah di luar negara. Merugikan negara ku kerana pertukaran asing dan paling sedih ialah aku yang rugi kerana tidak pandai melabur kewangan ku untuk pelaburan akhirat.

Bagi ku bukan tidak boleh melancong di luar negara, tetapi mesti menafaatkan nya seperti kita melihat keindaan alam ciptaan Allah, menziarah ke tempat2 sejarah Islam, bersedekah pada pertubuhan Islam untuk pembangunan orang2 Islam di tempat kita ziarah dan sebagainya, bukan buat macam aku hanya melihat keindahan alam ciptaan Allah dan berhibur serta menghabiskan duit membeli belah. Sekali lagi aku amat kesal.!!!

Meluahkan perasaan kesal pun tiada guna segala2 sudah berlaku, sekarang ini aku harus tukar minda ku, di negara kita masih banyak surau2 dan masjid2 memerlukan bantuan, ini yang kita kena utamakan. Orang yang kehidupan dalam kemiskinan pun masih ramai di negara kita, bantu lah mereka, kemudian baru lah kita fikirkan untuk membantu di luar negara.

Kepada rakan2 ku yang berkemampuan jangan lah kedekut untuk bersedekah, kerana sedekah itu amat dituntut seperti dalam surah At Taubah ayat 75 yang bermaksud :

Diantara mereka ada yang berjanji kepada Allah "Sesungguhnya apabila Allah memberikan kepada kami anugerah-Nya, nescaya kami sedekahkan dan kami termasuk orang-orang yang soleh"
Kadang2 kita terfikir, gaji kita selalu tidak mencukupi untuk bersedekah, muhasabah lah diri, ada kah kita hidup cara Islam iaitu hidup amat bersederhana? Kebanyakan dari kita sebenarnya mampu tetapi cara kehidupan kita yang membuat kita sentiasa merasai tidak mencukupi. Termasuk lah diri ku. Hidup hendak penuh bergaya, berpakaian berjenama, makan di restoran eklusif, melancong keluar negara dan sebagai nya sudah pasti tidak mencukupi atau pun cukup2 makan sahaja!!!

Tidak perlu kita berpakaian atau cara hidup melambangkan kedudukan kita. Islam menuntut kita berpakaian bersih dan kemas dan hidup cara sederhana itu sahaja, dengan cara kita hidup begini insyallah kita ada berlebihan wang dan seterusnya kita boleh banyak bersedekah untuk diri kita juga.
Ayuh rakan2 ku, adik2 ku dan para pembaca blog ini, tukar lah minda kita, hidup lah cara sederhana, semoga Allah memberkati kehidupan hidup kita ini, insyallah dan aku memohon pada mu Ya Allah beri lah keredhoan mu di dalam kehidupan kami. Amin

4 comments:

YantiArshad said...

kak hamidah,

salam,

sbenrnya msh byk surau2 & msjd2 di msia yg daif... cuma rakyat sndr yg x sedar kerana sibuk terbang ke oversea sana, oversea sini.

hamidah said...

Salam Yanti

Betul tu kalau kita pergi di kampong2 memang banyak surau perlu di baik pulih,tapi itu lah ramai yang tak sedar as u said.

YantiArshad said...

kak hamidah,

i tag you...do visit my blog.

nurdia said...

salam kak hamidah...

betul aper yg akak tulis tu...