Monday, October 11, 2010

SOLAT JENAZAH

Aku dan juga mungkin ramai rakan2 sekelian selalu menziarah sahabat2 atau kaum keluarga kita yang telah kembali ke rahmatullah.... dan sudah tentu kita merasa sedih di atas kehilangan mereka.

Tetapi aku merasa lebih sedih bila melihat telatah2 orang2 yang datang menziarah. Ada yang duduk sahaja termenung dan ada juga berbual2 dengan rakan2 mereka. Masa tu lah sibuk bertanya macamana simati itu meninggal, sakit apa dan macam2 lagi. Menziarah orang mati ada lah sunat dan mendapat pahala tetapi perbuatan kita kadangkala boleh mendatangkan dosa. Jadi berhati2 lah ketika menziarah orang meninggal...Seeloknya kita datang dan baca surah2 yang di galakkan pada simati...dan bersolat jenazah...

Apa yang aku nak ceritakan di sini ada lah orang ramai datang menziarah tetapi berapa kerat sangat lah orang ramai bersolat jenazah? Jika di masjid ramai yang menghantar jenazah tetapi berapa kerat sangat yang solat...kadang2 yang wanita2 tu sanggup duduk di dalam masjid menunggu orang ramai habis bersolat jenazah. Ini aku rasa sungguh sedih...dimana tanda kasih sayang kita dengan simati? cuba2 fikirkanlah...

Mengerjakan solat jenazah ada lah fardu kifayah tetapi atas dasar kasih sayang kita pada simati untuk meringankan beban simati dan juga menambahkan lagi mertabatnya di sisi Allah sangat baik dan di galakkan kita menunaikan solat jenazah.

Aku dulu pun amat jahil dengan solat jenazah ini tetapi semasa aku di Mekah, tiap2 waktu ada sahaja orang meninggal dunia dan ramai lah jemaah menunaikan solat jenazah. Aku rasa gerun dan takut bila pula tiba waktu ku dan adakah orang akan bersolat jenazah untuk aku.

Ketika itu aku tak tahu pun nak solat jenazah maka aku bertanya pada orang2 di situ bagaimana nak menunaikan dan mereka mengajarku, dan seterusnya aku bersolat jenazah lah sehingga aku sudah tidak kekok lagi untuk bersolat jenazah. Tidak susah banyak buku2 rujukan bagaimana kita nak bersolat jenazah cari sahaja lah di kedai buku... dan cuba lakukan.

Ayuh rakan2 ku, jika tidak tahu cara menunaikan, seperti ku katakan tadi cari lah buku2 dan bertanya pada orang2 yang lebih arif untuk melakukan...Ingat lah hari ini rakan2 kita atau saudara mara kita yang pergi dulu, akan tiba masa nya waktu kita...Kalau kita kedekut dan malas lakukan untuk orang, orang pun akan malas lakukan untuk kita.......

2 comments:

MisY said...

hendak seribu daya, tak nak seribu dalih...

Sharifah Hamidah said...

Betul tu...I agree...