Monday, March 14, 2011

PERJUANGAN HIDUP

Hidup ini penuh dengan dugaan dan dugaan ini lah mewarnakan kehidupan kita. Kita harus terima dugaan ini dengan penuh keredhaan dan sudah semestinya ada hikmah di sebaliknya...

Kadang2 dugaan ini kita kena hadapi keseorangan dan telan kepahitan yang kita hadapi keseorangan di mana amat sukar tapi itu lah hakikatnya. Bukan semua masalah kita dapat berkongsi dengan keluarga, rakan2 dan orang2 yang kita sayangi.

Kita boleh berkongsi masalah kita dengan orang yang kita sayangi...tetapi setakat mana dia boleh menolong kita hanya dengan nasihat2 dan kata2 perangsang yang mungkin menguatkan semangat kita untuk hadapi masalah .... tetapi diri sendiri lah juga yang akan menyelesaikan masalah yang kita hadapi....

Bagi aku, Allah sahaja tempat kita mengadu...suka duka kita....Kalau kita suka kita bersujud syukur tanda berterima kasih kita pada Allah...Kalau dalam kedukaan mengadu pada nya...insyallah hati kita akan menjadi tenteram...

Sepanjang hayat ku, banyak telah aku lalui...dalam kehidupan aku ini, baik secara peribadi dan juga kerja harian ku....Adakala aku agak kecewa juga tetapi aku berpegang pada prinsip semua nya datang dari Allah dan Allah juga lah akan menyelesaikan cuma kita hanya ikhtiar kan untuk menyelesaikan nya...selebih serah pada Allah.... Dan alhamdullilah aku berjaya mengatasi nya...satu persatu...

Ini membuat aku lebih matang dan sangat berhati2 menghadapi kehidupan ku secara peribadi dan juga dalam kerjaya ku.

Apa yang aku maksudkan di sini jangan berputus asa jika kita menghadapi masalah atau kegagalan yang mungkin berat pada kita, teruskan menghadapi nya dengan tabah dan selesaikan atau tebus kegagalan kita dengan sebaik mungkin dan selebihnya serahkan pada Allah. Percaya lah Allah tidak akan menginaiya kita....hanya kita yang menginaiya diri kita sendiri...

Masalah masalah yang kita hadapi ada lah di ibaratkan segumpal benang yang kusut dan kita cuba meluruskan benang dengan cara perlahan2 agar tidak putus atau lebih kusut agar boleh di gunakan....dan dengan kebijaksanaan kita yang di berikah Allah dapat lah kita meluruskan benang tersebut!!!

Oleh itu bangkit lah rakan2 ku jangan buat kegagalan atau masalah menjadi halangan untuk kita terus maju kehadapan....jadikannya sebagai perangsang dan semangat untuk kita untuk terus maju...... kerana hidup ini ada lah perjuangan...

No comments: