Monday, May 23, 2011

HAMBA ALLAH


Semalam, dengan tiba2 hati ku ingin melihat keadaan yang sebenar di tragedi tanah runtuh itu....Aku mengajak suami ku pergi dan tanpa bantahan menurut kemahuan ku. Tidak sukar mencari lokasi nya...pandu dari highway Ampang Hulu Langat dan turun kebawah bukit dan belok kekiri dan teruskan perjalanan. Apabila menurun highway di hujung highway tu kami nampak sebuah masjid Hulu Langat batu 14 di mana ramai nya orang berhimpun di sana dan kami mendapati bahawa jenazah2 mangsa akan di solatkan di situ....Memang ramai dan keadaan agak sesak juga di situ.

Kami teruskan perjalan dan nampak simpang ke kiri di mana ada papan tanda "Tanah Runtuh" dan kami belok ke kiri dan teruskan perjalanan di situ...Apa yang aku rasa keadaan di situ sungguh tenang dan damai dan sangat cantik pemandangannya...Tak ku sangka ada tempat yang indah tak jauh dari kota yang pesat iaitu Kuala Lumpur. Aku sangat teruja tengok pemandangan di situ, ada sebuah resort di situ dengan lankskap yang indah dan sejuk mata memandang. Aku sempat mengambil beberapa keping gambar untuk tatapan ku dan keluarga. Sesungguhnya di sebalik mala petaka yang berlaku ada keindahan alam ciptaan tuhan di sekeliling nya.

Kami meletakan kereta dalam 2 km dari lokasi tanah runtuh itu, kerana kami kuathir ada kesesakan di lokasi itu. Jadi kami berjalan kaki perlahan sambil menikmati keindahan alam ciptaan tuhan...bisik hati ku memang cantik tempat ni.... hingga lah kami sampai di rumah anak yatim itu...jangkaan kami memang tepat, kereta begitu sesak di situ begitu juga dengan orang ramai...terlalu ramai dengan pelawat seperti kami dan juga para pertugas, tidak terkecuali VIP2 dari semua pihak iaitu dari pihak kerajaan dan juga pembangkang ada di situ...terdapat banyak bungkusan2 makananan untuk di agihkan pada para pertugas di situ...memang lah orang2 Malaysia begitu prihatin...aku rasa sumbangan pun banyak di terima...

Aku hanya dapat melihat tanah runtuh itu dari jauh kerana terlalu ramai orang, secara peribadi aku takut juga akan lagi runtuh....tetapi sebahagian dari rumah itu tidak runtuh dan kelihatan elok tapi keadaan amat merbahaya juga.

Apa yang aku tahu rumah anak yatim itu telah di bina 11 tahun yang lalu dan tidak ada masalah sebelum ini....dan aku lihat struktur nya nampak kuat juga...Aku terfikir macamana pandai pun manusia tidak dapat tandingi kuasa tuhan. Kalau Allah kata kun fa ya kun...maka jadi lah seperti di kehendaki...Aku terus rasa insaf dan bayangkan 16 orang mangsa dari tanah runtuh meninggal dunia....Aku rasa begitu kerdil siapa lah kita ini di sisi Allah. Aku rasa sayu tengok keadaan di situ dan terbayang wajah2 yang comel meninggalkan kita semua. Alfatihah untuk mereka semoga roh2 mereka di cucuri rahmat.

Dengan kejadian itu aku terus berfikir ada kah aku ini telah menjalankan tugas ku sebagai HAMBA ALLAH dengan baik....Ya jawatan kita di dunia ini hanya lah HAMBA ALLAH.. dan tugas nya amat mudah iaitu patuh perintah Allah dan jauhi larangan nya...tetapi sangat sukar kita lakukan...Ku terus merasa diriku ini terlalu kerdil dan tidak mempunyai apa2 pun...

Kita ambil iktibar dengan kejadian tanah runtuh ini, bahawa kita memang tidak ada kuasa untuk melawan takdir Allah....dan mari kita muhasabah diri ada kah kita telah menjadi pekerja yang baik di dunia ini...ganjarannya hanya di akhirat kita perolehi dan kekal selama2 nya. Sedangkan di dunia ini hanya sementara...kaya di dunia tidak sama dengan di akhirat...tak usah lah di banggakan apa yg kita perolehi di sini....kerana itu semua pinjaman bukan hak kita yang mutlak.

Semoga kita semua di dalam golongan HAMBA ALLAH yang di redhai...patuh segala perintah nya dan jauhi larangan nya amin.....

2 comments:

Wanita Bertudung Hijau said...

marilah kita belajar daripada tragedi bencana alam yg sering berlaku kebelakangan ini

:-)

hamidah said...

Ya betul tu ambil iktibar...