Friday, June 12, 2009

HALANGAN UNTUK BERUBAH (AURAT)

Aku masih ingat waktu aku mula nak tutup aurat dengan betul mengikut hukum. Waktu tu aku rasa aku dah menutup aurat tetapi hasil dari pengajian ku secara formal ku dapati apa yang aku amalkan ini tidak mengikut hukum yang sebenarnya. Hukum mengatakan bahawa tutup aurat itu ialah dengan menutup kepala hingga ke dada dan memakai pakaian yang tebal, longgar dan tidak ketat serta warna yang tidak menarik perhatian orang iaitu warna putih, hijau, biru dan hitam. Teorinya sangat mudah tetapi nak amalkan sangatlah susah kerana dah biasa dengan tudung lilit roti canai dan kepala berpaku serta hasutan syaitan dan minda yang mengambil ringan soal hukum.
Pada masa ini lah aku mula faham antara ilmu dengan amal. Ilmu tentang tutup aurat aku dah lama tahu tapi masih sukar aku nak amalkan. Rupanya minda kena betulkan. Keyakinan kepada balasan azab Allah itu amat berperanan untuk memaksa diri mengamalkan ajaran agama. Bila aku mula amalkannya, perasaan kolot dan malu mula bersarang dalam hati. Wanita korperat yang pakai fesyen terkini tiba2 memakai pakaian simple tapi penuh berkat iaitu baju kurung dan jubah bertudung tiga segi tanpa paku sana dan sini. Tapi aku kuatkan semangat serta aku sentiasa dapatkan motivasi dari alim ulamak dan akhirnya semua halangan itu dapat ku atasi . Sekarang aku dah biasa malah berbangga kerana dapat menunaikan perintah Allah. Hati ku damai dan aman sekarang. Bebanan dosa aurat itu mula menghakis. Semua sekelilingku merestui amalan aku untuk menghampirkan diri pada Nya. Syukur kepada Allah Robbul Jalil.
Mudah-mudahan amalan aku ini berkekalan dan menjadi ikutan orang-orang yang mengenali aku. Kepada semua yang membaca paparan ku ini ingatlah hidup ini bukan milik kita. Yang jadi milik kita adalah pahala. Maka rebutlah peluang mencari pahala sebelum peluang itu ditutup oleh Allah. Pada masa itu amatlah ruginya kita. Ayuh segerakan berubah menuju redho Allah.

2 comments:

siti nurbaiya said...

salam..

saya baru jer tulis yang berkaitan dengan n3 akak ni : http://nurbaiya.blogspot.com/2009/06/bila-aku-nak-berubah-jadi-lebih-baik-ni.html

doakanlah saya dapat berubah jadi lebih baik macam akak..

hamidah said...

Insyallah jika ada kemahuan.