Wednesday, June 17, 2009

SOLATKU DULU DAN KINI

Aku telah melakukan solat lima waktu sehari semalam sudah berpuluh tahun. Aku melakukannya kerana hukum mengatakan wajib bagi wanita yang telah baligh. Yang aku musykilkan dan risaukan apakah solat aku itu diterima oleh Allah. Aku melakukannya dulu mengikut kata hatiku dan bukan sangat mengikut kaifiyat dan cara yang sempurna seperti yang aku faham kini. Tugasan kerja yang banyak menyebabkan aku sering melewatkan zohor untuk ditunaikan dekat dengan waktu asar. Senang sikit kata hati jahilku. Hati jahilku berkata solat ni asalkan buat sudahlah. Hanya untuk mengelakkan dosa. Lain-lain pertimbangan langsung tiada dalam mindaku. Ahh…. Aku terlalu mempermudahkan hukum. Kesal sangat hingga menusuk kalbu kini. Sedih….!
Bila aku belajar dengan mendalam tentang hukum, baru aku tahu solat itu tidak boleh dipermudahkan begitu. Aku diasuh dengan penekanan mana yang lebih penting, harta akhirat ke harta dunia. Mengapa dalam mencari harta dunia aku boleh buat macam-macam ke sana ke sini tepat pada waktu yang dijanjikan. Tapi dalam mencari harta akhirat aku sering mencipta alasan-alasan yang sebenarnya boleh diatasi dengan mudah.Untuk mencari rezeki bulanan bukan main lagi bersungguh-sungguhnya, siap dengan perancangannya, ada meetingnya, ada marketingnya. Ahh macam-macam. Tapi untuk mencari pahala di akhirat dan bekalan dalam kubur aku tidak pulak bersungguh-sungguh dan bersiap sedia dengan perancangannya, dengan meetingnya dan lain-lain. Kan pelik namanya itu. Harta dunia yang masuk mulut dan keluar ikut punggung itu, aku boleh buat bermati-matian. Harta akhirat yang kekal abadi dan menyenangkan aku selama-lamanya aku buat sambil lewa. Ahh .... aku memang kejam pada diriku sendiri. Itulah yang aku dapati hasil dari mendengar kuliah dan leteran alim ulamak. Memang sakit pada awalnya kena perli, kena paksa, kena kutuk. Tapi kan sifat ubat tu pahit. Sifat penyakit tu manis. Aku terima dan aku cuba lawan cara aku berfikir. Aku ubah minda ku berfikir dan hatiku merasa. Nah ... sekarang aku sudah boleh solat tepat pada waktunya secara berjemaah di masjid. Malah aku sudah mesra dengan solat sunat rawatib (mengiringi sebelum dan selepas solat fardu). Satu perubahan yang sangat mengembirakan aku. Kini aku rasa sungguh damai dan tenang.
Yang aku hairan dan pelik ialah aku bekerja sama seperti dulu. Tapi dulu aku mudah-mudahkan urusan solat. Sekarang dengan kerja yang sama aku boleh pulak buat ikut sunnah Nabi Muhammad SAW! Nyata untuk berubah bukan sekadar ada ilmu. Malah sangat penting ialah faham dan ada kesungguhan nak berubah. Dan yang paling penting ialah perubahan cara berfikir iaitu berfikir menjangkau jauh ke akhirat (hidup selepas mati)
Ayuh lah bangkit dari kelalaian dan kealpaan dunia wahai semua yang mengenali aku, yang rapat dan yang tidak rapat. Apa tunggu lagi kerana maut tidak pernah menunggu kamu. Bila dia datang tidak lengah sesaat pun. Untung kalau amalan banyak dalam dada. Rugi lah kalau dosa yang bertakhta dalam jiwa. Fikirkan lah wahai kenalan dan keluargaku selagi Allah beri kamu berfikir. Jangan abaikan nasihat ikhlas dari ku ini. Mari bersama menuju perubahan secara total.!

No comments: