Saturday, June 20, 2009

TAUBAT DARI DOSA SATU KEWAJIPAN

Aku adalah insan yang sering melakukan dosa. Setiap hari ada saja dosa yang aku lakukan, baik dosa kecil mahupun dosa besar. Keadaan sekeliling tidak memungkinkan aku bebas dari dosa. Dulu aku menyangka jika aku sudah solat, tidak mencuri dan tidak menipu serta tidak mengumpat maka aku sudah bersih dari dosa. Rupanya tidak begitu. Dosa itu ada di sekeliling kita. Melihat aurat lelaki pun dosa, bergaul bebas lelaki dengan perempuan adalah dosa, membiarkan anak-anak tidak menutup aurat yang betul pun satu dosa, cara hidup mengikut cara orang kafir pun satu dosa, makan gelak ketawa ketika orang azan pun satu dosa, keluar rumah sorang diri malam-malam tanpa ditemani muhrim pun satu dosa. Ahh.. rupanya dosa sungguh banyak. Itulah untungnya bila belajar dari alim ulamak. Dapat aku kenal yang mana ibadat yang mana maksiat, yang mana dosa dan yang mana pahala.

Aku mulai risau kerana aku banyak dosa. Ahh keadaan semakin rumit bila aku digambarkan neraka. Tetapi Allah Maha Pengasih dan Penyayang. Dia telah sediakan satu cara untuk menghapuskan dosa. Taubat namanya. Taubat nasuha mengikut istilahnya. Apa itu taubat nasuha?
Taubat nasuha itu ialah kembali kepada kesucian setelah melakukan dosa dengan cara mencurahkan taat setia kepada Allah dan berniat untuk berbuat baik dan tinggalkan segala dosa serta berjanji pada diri tidak akan kembali lagi membuat dosa seperti yang pernah dikerjakan dulu.

Allah pasti akan mengampuni dosa aku jika aku buat mengikut takrif taubat itu. Aku yakin itu. Keyakinan aku itu berdasarkan sabda Nabi SAW riwayat Tirmidzi "Sesungguhnya Allah tetap menerima taubat seseorang hambanya selama nyawanya belum sampai di kerongkong”
Juga aku teringat akan sabda baginda SAW yang diriwayatkan oleh Tirmidzi dan Ibnu Majah: "Tiap-tiap Bani Adam itu ada membuat kesalahan, tetapi sebaik-baiknya orang yang banyak berbuat kesalahan ialah orang yang banyak bertaubat"

Kini aku mula bertaubat. Semua kesalahan yang dulunya aku rasa tidak salah, sudah aku buang jauh-jauh dari hidupku. Cubaan dan dugaan amat banyak disekeliling. Aku isikan masa taubatku itu dengan mendekatkan diri kepada Allah. Caranya ialah jangan berkawan dengan orang yang berbuat jahat dan berkawanlah dengan alim ulamak. Tanya mereka apa yang patut dibuat dan perlu dibuat. Jangan sudah buat baru nak tanya. Juga aku banyak membaca buku dan mendengar kuliah dan ceramah. Dulu aku membaca tapi tidak memikirkan apa yang aku baca. Kini aku membaca dan berfikir setiap patah perkataan yang aku baca. Rupanya dengan ilmu aku selamat dari berbuat dosa.

Oh Tuhan Kau memang Maha Pengampun. Ampunkan lah dosa-dosaku dan berilah aku kesabaran untuk terus dalam taubat. Kepada rakan-rakan dan kaum kerabat aku, bertaubatlah kalian sebelum kalian mati. Kerana pada ketika itu semua tidak berguna lagi melainkan amalan kebaikan yang kalian lakukan masa hidup. Oleh itu isikan masa dengan amalan bukan dengan maksiat. Mudah-mudahan Allah berkati kita semua. Amin…. Ya Robbal Alamin.

No comments: