Monday, June 29, 2009

MENGEJAR KEUNTUNGAN AKHIRAT

Seketika ini aku teringat akan kata Hujjatul Islam Imam Ghazali dalam kitabnya “Bidayatul Hidayah” , "Waktu itu adalah umur mu, Umur itu adalah modalmu dengan modal itu kamu akan mendapat keuntungan”. Aku tersentak lantas otakku terus berfikir dan merintih. Ahhh…. apa yang telah aku lakukan dengan umurku. Apakah aku sudah mendapat keuntungan dengan umurku itu di akhirat?? Alangkah baiknya jika dengan kehidupan aku yang agak selesa ini aku habiskan dengan membuat keuntungan di akhirat.

Aku mula teringat masa muda ku dulu. Aku terlalu mudah mengikut fesyen dan membeli barangan yang berjenama. Banyak dana aku habiskan untuk memiliki semua itu semata-mata nak memenuhi nafsu ku. Alangkah baiknya kalau waktu itu aku habiskan dana itu untuk bersedekah sebagai pelaburan di akhirat nanti! Rasa kecewa mula meresap kini dalam diriku kerana kegagalan membuat bekalan untuk akhirat masa muda. Aku juga sering melancong ke luar negara untuk menghilangkan tekanan kerja. Banyak juga dana yang aku habiskan untuk sampai ke tempat itu. Sepatutnya aku ziarah ke tempat yang boleh menambah keyakinan ku pada Allah seperti tempat lahirnya Nabi-Nabi dan masjid yang melahirkan banyak ulama pejuang Islam atau pun aku serahkan sedikit bantuan pada orang miskin di tempat yang aku lawati. Tapi aku habiskan dengan bersukaria dan gelak ketawa. Baru kini aku terasa amat rugi dengan tindakan aku dulu.
Sekarang, sebelum aku melakukan sesuatu aku mesti berfikir apakah yang aku buat ini akan mendatangkan keuntungan pada diri aku di akhirat atau tidak. Jika menguntungkan aku akn laksanankan dengan faham dan istiqomah. Kalau merugikan aku, pasti aku tidak akan melaksanakannya. Masa untuk aku menambah keuntungan di akhirat sudah hampir kepenghujungnya Aku perlu segera tanpa menunggu dan menanti. Aku mahu aku mengadap Allah dengan membawa banyak keuntungan. Ya Allah jangan Kau sia-siakan hidup aku ini. Wahai teman dan kaum kerabatku ku,, hitungkan lah dirimu dengan berfikir adakah kamu telah banyak membuat keuntungan pada dirimu? Apa ditunggu lagi. Ayuh segera laksanakan apa saja ibadat yang memberi pahala di akhirat nanti. Susunlah jadual hidup mu seharian. Bahagikanlah yang mana satu urusan dunia dan yang mana satu urusan akhirat. Peganglah kata-kata ahli hikmah. "Cari dunia kejar akhirat" Insyallah kita akan mendapat keuntungan!

5 comments:

nurdia said...

alhamdulillah...sekurang2 nya... akak berkesempatan utk berubah... dari tak sedar langsung... moga kita kan ditetapkan iman hendaknya...

a.b geldofg said...

:)
salam

hamidah said...

nurdia ya semoga kita di tetap kan iman dengan keadaan yang mencabar ni

a.b. geldofg - salam

YantiArshad said...

salam ukhwah...

blog yg mampu mencetuskan sedikit keinsafan. Keep up the good work. I'll put ur blog in my blog list. check it out.

hamidah said...

salam yanti tks, I will try my best