Wednesday, August 5, 2009

MENGINGATI ILMU UNTUK BERAMAL

Menuntut ilmu bukan lah perkara yang mudah. Setakat mendengar ceramah agama di surau atau di masjid adalah tidaklah mencukupi. Tanyalah pada diri kamu sendiri adakah kamu mendengar ceramah dan kuliah itu untuk menghayati dan mengamalkannya nya atau kamu hanya melakukan untuk mendapat pahala menghadiri majlis ilmu sahaja? Begitu lah yang berlaku pada diriku sebelum ini. Aku menghadiri kuliah pengajian tapi hanya untuk mendapat pahala sahaja tanpa aku praktikkan dalam urusan seharian hidupku. Kalau ada pun yang aku praktikkan hanyalah pada perkara yang aku suka sahaja. Jika perkara itu yang aku tidak suka aku abaikan nasihat dan ajaran ustaz yang berceramah dan berkuliah itu. Sebab itu lah aku menutup aurat tetapi tidak menutupi dengan fahaman. Apa yang aku faham ialah kita wajib menutup aurat itu saja dan tidak pernah memahami mengapa aurat itu wajib di tutup. Begitu juga dengan perintah Allah yang lain dimana aku hanya setakat tahu bahawa itu adalah perintah Allah dan tidak mengkaji nya lebih mendalam mengapa perintah itu diwajibkan oleh Allah. Al-Quran pun setakat membaca tetapi tidak tahu makna dan tafsiran nya.

Begitulah aku suatu masa dahulu. Aku amat kesal dengan fahaman aku pada masa itu. Sekarang aku sudah berubah. Syukur kerana aku diberi kan hidayah untuk itu. Sekarang aku mula memahami apa yang aku belajar. Banyak yang aku fahami dan mula berfikir serta aku mulai mengamalkan apa yang aku belajar dengan kefahaman.
Dahulu aku belajar sifat dua puluh, tapi tidak pernah ingat, setakat baca sahaja, begitu juga dengan rukun iman, rukun islam dan lain-lain. Tetapi sekarang aku sudah cuba untuk menghafal dan mengingati. Sekarang aku sudah mula menghafal nama-nama surah Al-Quran yang mengandungi 114 surah. Pasti kamu bertanya apakah yang kepentingan menghafal dan mengingati nama-nama surah itu?. Bagi aku ianya sangat penting kerana bila aku menghadiri kuliah, jika ustaz itu menyebut dan bercerita tentang cerita dalam Al-Quran sambil menyebut surahnya, maka mudahlah untuk aku mencarinya dalam tafsir Al-Quran untuk mengetahui huraian lanjut ulama tentang ayat itu. Maka ilmu aku akan bertambah dan lebih yakin aku dengan Islam. Maka bila aku yakin dengan Islam makin mudahlah untuk aku berbuat berbagai-bagai jenis ibadat.
Untuk rakan dan kenalan serta kaum kerabatku cubalah kamu menghafal dan fahami apa yang kamu pelajari bagi memudahkan kamu beribadat kepada Allah. Hidup ini satu perjuangan sebagai bekalan di hari Akhirat. Duit tidak bermakna pada hari itu. Yang bermakna dan bernilai ialah pahala. Untuk mendapat pahala kamu mesti beramal dan untuk memastikan amalan kamu itu betul, kamu mesti belajar dan untuk memastikan kamu belajar dengan betul, kamu mesti berguru. Jika semua itu kamu lakukan pasti kamu termasuk golongan Muttaqin. Amin Ya rabbal Alamin.

No comments: