Wednesday, August 5, 2009

JANGAN MENANGGUHKAN NIAT YANG BAIK

Aku menziarahi dua kematian dalam minggu ini. Kemesraan mereka sering terbayang dimindaku. Begitu cepat mereka pergi tanpa sempat aku bermesra dan bergurau senda dengan mereka. Nyatalah bahawa semua itu adalah kehendak Allah dan bukannya kehendak manusia. Aku akur akan semua itu. Cuma yang yang terkilan kerana aku tangguhkan untuk menziarahi mereka ketika mereka sakit. Aku sepatutnya pergi menziarahi mereka apa bila aku dapat khabar tentang sakit mereka, tetapi itulah kelemahan aku sering menangguh-menangguhkan perkara yang yang aku rasa tidak penting dan merasakan bahawa esok masih ada. Sedangkan aku tahu bahawa umur itu adalah hak Allah bukannya hak aku.

Hasil dari peristiwa itu aku mulai berfikir bahawa aku juga akan mati. Mungkin hari ini atau esok. Aku sendiri pun tidak tahu. Rakanku tadi dah pergi menemui Ilahi. Bagaimanakah agaknya malam pertama mereka dalam kubur? Bahagiakah atau tersiksakah? Ku doakan agar mereka bahagia dalam alam barzakh. Ahhhh… Aku mula resah kerana aku tidak ada amalan yang banyak yang boleh menyelamatkan aku dari siksa kubur. Sedangkan tabiat aku suka menangguh-nangguh amalan. Nampak gayanya aku kena segera berubah. Jangan menangguh-nangguhkan apa juga amalan yang aku pelajari untuk di amalkan. Segera menyahut seruan Ilahi. Itu lah slogan baru ku hasil dari muhasabah diri kematian dua rakan ku itu.
Dengarkan kisah hadis dimana Ibnu Umar r.a. telah berkata :
Rasulullah S.A.W. memegang bahuku sambil bersabda : Hendaklah engkau di dunia ini bagaikan orang asing, atau perantau. Ibn Umar sendiri (menjelaskan dengan) berkata : Jika kau berada di waktu pagi, jangan mengharap engkau akan sampai ke petang, dan jika berada di malam jangan mengharap sampai pagi. Pergunakan kesempatan masa kesihatan untuk masa sakit, dan masa hidup untuk bekal mati. Hadis riwayat Imam Bukhari
Dari hadis tersebut sudah jelas bahawa sesuatu yang akan di kerjakan tidak usah di tunda selama kesempatan itu masih ada, sebab aku tidak mengetahui apa pula yang akan terjadi pada diri aku sendiri.
Wahai rakan, teman dan kaum kerabatku, sentiasalah ingatkan kematian kerana ianya akan menginsafkan diri kamu, dan ingatlah bahawa dunia ini hanya sementara dan hendaklah kamu sentiasa merasa rendah diri kepada Tuhan mu. Ayuh bersama-sama patuhi perintah Allah dan jauhi laranganNya. Insyallah kamu akan selamat dunia dan akhirat. Ingat lah bahawa ajal sentiasa menanti kamu bila-bila masa dan di mana-mana jua.

No comments: