Wednesday, March 31, 2010

Penampilan Diri


Salam rakan2 sekelian. Sekali ini aku ingin menulis tentang penampilan diri untuk wanita, jadi kaum2 Adam jangan lah kecil hati ya. Aku sangat suka membaca dan menulis tentang wanita kerana aku ada lah seorang wanita!! Dari pembacaan aku,dapat aku membuat kesimpulan bahawa Islam itu sungguh indah, hingga ke cara penampilan diri pun di titik beratkan.

Dalam Islam memang menyuruh kita tampak sentiasa cantik. Cantik disini bukan lah dengan makeup yang tebal atau berpakaian yang seksi, tetapi konsep cantik dalam Islam ialah penampilan dan keperibadian yang cantik.

Walaupun sibuk nya seseorang wanita itu harus tidak melalaikan penampilannya agar kelihatan cantik tanpa keterlaluan kerana ianya melambangkan tentang diri nya yang memahami identiti Islam dan matlamat hidupnya. Sebagai wanita harus bijak mengseimbangkan diantara penampilan luarannya dengan sifat dalamannya.

Sebagai seorang wanita mestilah menjaga kesihatanya agar tidak kelihatan terlalu gemuk, dan sentiasa aktif. Jadi kita di galakkan makan secara sederhana saja jangan makan ikut sedap. Makan hanya mencukupi untuk mengekalkan kesihatan dan tenaga. Sesuai dengan surah Al-Araf 7:31 -

"Makan dan minumlah,dan janganlah berlebih-lebihan..."


Khalifah Umar berkata :-
"berjaga-jagalah ketika memenuhkan perutmu dengan makanan dan minuman, kerana ia bahaya bagi tubuh dan menyebabkan sakit serta malas mengerjakan solat. Bersederhanalah dalam makan dan minum, kerana ia lebih sihat bagi tubuhmu dan menjauhi diri dari berlebih-lebihan. Allah benci pada orang gemuk (yang hidup senang linang) dan seseorang itu tidak akan di laknat sehingga dia mengikuti hawa nafsu melebihi agamanya"

Aku rasa sebagai rakyat Malaysia yang mewah dengan makanan agak sukar untuk menahan nafsu makan. Aku pun tak terkecuali, aku bertekad bahawa aku akan lebih berhati2 agar makan tidak keterlaluan.

Memang betul seperti di katakan makan berlebihan membuat kita sangat malas. Cuba kita perhatikan dirikita semasa berbuka puasa. Bila kita makan dengan banyak seolah olah kita tak makan selama bertahun2, kita akan rasa mengantuk dan malas untuk pergi ke masjid....

Dengan makan berlebihan pun membuat kita nampak gemuk dan tidak cantik di pandang dan mudah mendapat penyakit.

Rakan2 ku sekelian walaupun negara kita ini mewah dengan makanan yang lazat2, harus lah kita kawal diri kita. Kita juga digalakkan bersenam selalu agar sentiasa nampak segar dan aktif. Luangkan masa untuk bersenam, jadikan ianya sebagai rutin harian. Ini juga mengingatkan diriku agar teruskan rutin ini dimana kadang2 aku juga lalai dan rasa malas untuk bersenam.

Sentiasa berpakaian bersih dan kemas, ini sangat digalakkan dan sebagai seorang wanita juga sentiasa menjaga kebersihan mulut dan gigi sentiasa gosok gigi,sebagaimana diriwayatkan oleh Bukhari dan Muslim dalam hadith :-

Kami telah mendengar Ummul Mukminin Aisya membersihkan giginya dalam bilik ..."

Jadi sebagai wanita muslimah jangan lah mengabaikan perkara ini, yang merupakan elemen paling penting terhadap sifat wanita. Begitu juga dengan rambut, walaupun bertudung tidak semestinya kita mengabaikan kebersihan nya, hingga berbau busuk, suami nak dekat pun tak lalu...

Tetapi kita juga diingatkan agar penampilan diri kita jangan lah terperangkap dengan tabarruj dan menunjuk nunjuk kecantikannya kepada sesiapa saja selain dari suami dan mahramnya.

Kesimpulannya Islam sangat2 mementingkan kebersihan agar penampilan seseorang wanita itu sentiasa kelihatan bersih,kemas, dan segar tetapi tidak lah berlebih lebihan.


Ayuh bolehkan kita lakukan? sudah semestinya boleh kerana kita menyayangi diri kita yang di amanahkan oleh Allah untuk menjaganya.

2 comments:

Yanti Arshad said...

salam,

finally it's updated! hehehe...

betul, kalau kita bersih, penyakit pun susah nak jangkit.

hamidah said...

salam
Yanti,
Hehehehhe sorry lah kdg2 tak ada idea tu yg lambat. Tulah dalam islam semua nya dititk beratkan!!! Kita aje yang degil tak mau ikut cara nya.