Wednesday, July 14, 2010

BERSYUKUR DAN TAWAKAL




Di pagi hari yang hening ini, aku teringat akan kata rakan2 ku dan keluhan2 dari mereka mengenai kehidupan yang mereka hadapi, dan aku rasa bukan mereka sahaja mengeluh tentang kehidupan mereka tetapi ramai di luar pun menghadapi perasaan yang sama.

Antara keluhan2 yang selalu kita dengar seperti mengapa hidup ku sentiasa susah walaupun dah berusaha?, mengapa aku hadapi suami ku yang curang atau isteri yang curang atau tidak kepuasan hati dengan tingkah laku mereka?,Mengapa aku tak dapat kebahagian seperti orang lain? Mengapa anak ku yang ini lembab tidak seperti anak2 yang lain dan banyak lagi keluhan keluhan yang kita dengar. Mmmmmm itu lah kehidupan...

Aku muhasabah diriku, mengapa kita sebagai manusia menghadapi tekanan2 seperti itu, dan pada ku satu sahaja masalah yang kita hadapi, TIDAK BERSYUKUR DAN TAWAKAL pada Allah. Percaya lah setiap2 apa yang berlaku pada diri kita mesti ada hikmah di sebaliknya... seperti orang berkata mengapa aku telah berusaha kuat tapi tak juga kaya2 atau naik pangkat untuk mengecapi kemewahan seperti orang lain?. Kita harus berfikir positif bahawa Allah sayang pada kita agar kita tidak hanyut pada kemewahan yang kita kecapi. Cuba kita kaji semula diri kita, adakah kita ini ada mempunyai sifat angkuh dan sombong, mungkin kalau Allah jadikan kita kaya dan berpangkat tinggi kita akan menjadi seorang yang angkuh dan sombong sebab itu Allah jadikan kita biasa2 sahaja, kita akan bertanya semula mana pula aku angkuh, mmmm kalau kita tak angkuh takkan terbit pertanyaan atau mengeluh begini seolah2 kita menyesali apa yang Allah berikan.......

Ada juga ibu bapa menyesali dengan kelembabpan anak atau anak itu hanya biasa2 sahaja tidak terserlah berbanding dengan anak2 yang lain atau anak orang lain. Ibu bapa tidak harus berfikiran begini... kerana tiap2 apa yang berlaku ada sebabnya.. Tidak kah kita pernah terfikir mungkin anak ini lah yang akan menjaga kita di hari tua..... Anak2 lain semua pandai2 dan menjawat jawatan yang tinggi dimana memerlukan kommitmen yang tinggi maka tiada ada masa untuk orang tua mereka, maka dengan anak kita yang biasa2 ni lah akan mencurahkan seluruh tenaga mereka, memberi perhatian pada orang tua mereka..... Jadi jangan kesali jika anak kita tidak sebijak anak orang lain atau dari anak2 yang lain....

Begitu juga suami atau isteri yang curang, ambil lah iktibar mengapa mereka jadi curang... kalau punca dari kita sendiri cuba perbaiki dan setidak2nya kita akan berkata ini dugaan Allah untuk kita dan makin dekat lah kita dengan Allah... kita tidak hanyut dengan keselesaan kita.....Kalau tidak kepuasan dengan tindak tanduk pasangan kita cuba lah rasa bersyukur dan memahami mereka dengan lebih baik dan redha....kerana kita mesti ingat dan sematkan di minda kita bahawa bukan semua kehendak kita boleh kita perolehi...

Banyak lagi rungutan2 kita dengar dari sekeliling dengan perasaan hampa, kecewa dan bermacam2 perasaan negatif. Yang sebenarnya sepatutnya bersyukur apa yang kita ada dan sentiasa tawakal pada Allah, kerana Dia tahu apa yang dilakukan untuk kita ada lah sebaik2nya...
Tak usah mengeluh segala kepayahan yang kita hadapi malah sentiasa kita dekati diri kita dengan Allah. Dengan pendekatan kita, insyallah fikiran kita sentiasa senang dan tenang... meneruskan hidup kita dengan penuh cabaran ini walaupun hidup di dunia ini hanya lah ibarat seperti mencelup satu jari di lautan yang luas dan dalam....

Sentiasa ingat kalau kita kata kita susah, ada orang lebih susah dari kita, kalau kita kata, kita terseksa ada orang lebih terseksa dari kita, kalau kata kita sentiasa malang ada orang lebih malang dari kita....

BERSYUKUR LAH DENGAN APA YANG KITA ADA DAN SENTIASA TAWAKAL PADA ALLAH...

Untuk melahirkan rasa kesyukuran sentiasa sematkan diri kita bahawa rezeki yang Allah berikan pada kita bukan untuk kita seorang sahaja, malah untuk kita berkongsi dengan orang2 yang memerlukan. Jadi banyak2 lah bersedekah. Banyak2 lah beramal soleh... dan sentiasa sematkan diri kita apa yang kita lakukan di dunia ini ada lah satu ibadah.... dan bibir kita sentiasa di basahi dengan memuji Allah... iaitu perbanyakkan zikir....

Semoga hidup kita ini dari golongon orang yang sentiasa bersyukur di berkati Allah...Amin

2 comments:

Seri-Serodja said...

Assallam Kak Midah,

Tora@Anita lama tak dengar berita dari Kak Midah, edarlagu atau pun panggilan telefon.

Memang banyak kali tergerak hati untuk membuat panggilan tetapi perbuatan kejap lagi menghalang ianya berlaku.

Saya doakan Kak Midah dalam penuh kesejahteraan.

Anita

hamidah said...

ada sini just keep in touch aje. Kadang2 kita ni busy selalu tu yg ada tergerak hati nak call tapi bila sibuk terus terlupa niat tu...

salam and take care