Monday, July 26, 2010

Beribadat lah semasa sihat


Alhamdullilah, aku baru pulih dari demam yang agak teruk ku rasa. Baru ku sedar bertapa bertuah nya aku selama ni kerana aku sentiasa sihat...

Ketika aku demam aku tak dapat nak bangun kecuali masa nak solat itu pun terhoyong hayang ku berjalan menuju ke bilik air dan hanya dapat solat duduk sahaja. Semua anggota badan serta sendi2 ku sakit2 dan kepala ku amat sakit dan pening. Aduh sesungguh nya Allah menguji ku. Baru demam macam ni dah tak terdaya...

Selera makan ku terus hilang, habis nikmat makan di tarik dan sudah tentu badan ku terasa lemah2. Bayang kan lah demam hampir 40 degrees celcius. Seluruh badan ku memang lemah lesu di buatnya.

Ya Allah sesungguh nya aku pasrah kau tarik semua kekuatan ku ketika itu. Aku terus berasa amat kerdil kepada mu. Ya aku sebagai manusia memang tidak mempunyai apa2 kecuali engkau yang memberi....ketika itu ku rasa hilang semua kekuatan ku..... dan ketika itu juga aku rasa amat takut kerana aku masih banyak berhutang pada mu Ya Allah...

Ketika demam aku hanya bersolat duduk sahaja tidak dapat bersolat seperti biasa2 apatah lagi membuat sunat2 dan juga solat ganti ku. Badan ku rasa mengiggil mengenangkan tu. Aku masih banyak hutang pada mu yang belum di bayar. Pelaburan aku amat berkurang.... dan aku menangis... Mungkin orang akan berkata alah demam sahaja...tetapi bagi ku yang tidak mempunyai masa, aku rasa amat takut kerana masa mencemburui aku..

Sekarang ku sudah pulih sepenuhnya dan sangat menghargai kesihatan yang baik anugrah Allah.. dan aku berjanji pada diri akan cuba sedaya upaya menghambakan diri pada mu selain mencari rezeki yang halal. Kerana bagi ku ibadat dan mencari rezeki tidak boleh dipisahkan. Aku berpegang kata2 orang alim ulamak, menasihatkan kita supaya " beribadat lah kamu seolah2 kamu akan mati esok hari, dan cari lah rezeki seolah2 kamu akan hidup seribu tahun lagi"

Bagi ku ibadat dan bekerja untuk di dunia ini tidak boleh dipisahkan... Ibadat untuk majikan kita di akhirat iaitu Allah dan juga untuk pelaburan kita di akhirat.. Bekerja untuk kita hidup di sini... agar kehidupan kita selesa dan dengan rezeki yang kita ada dapat kita menolong sesama umat Islam. Banyakkan sedekah...

Ayuh rakan2 ku, jangan lah kita buang masa, kerja kan perintah Allah di samping mencari rezeki yang halal dan pulun lah untuk membuat pelaburan kita di akhirat...

Jangan sesia2kan kesihatan kita... ambil kesempatan untuk beribadat semasa kita sihat... kerana bila kita sakit amat sukar kita meneruskan ibadat kita kecuali dengan mental dan semangat serta istiqamah yang kuat itu pun hanya yang wajib sahaja dapat kita lakukan. Sangat lah rugi kita kalau kita persesiakan hidup kita sementara kita sihat.

Semoga kita semua di berkati Allah. Amin

1 comment:

Yanti Arshad said...

ingat 5 perkara sebelum datang 5 perkara, antaranya....

sihat sebelum sakit