Tuesday, August 3, 2010

Luahan hati seorang isteri...


Keriuhan bunyi motor berderum derum membuat ku terkejut dari tidor dan memang sepatutnya aku bangun. Tetapi kedingingan di pagi hari membuat aku masih enak dalam selimut lagi dan rasa malas nak bangun. Mengenangkan janji ku dengan Allah ku bingkas bangun walaupun aku rasa badan ku sangat berat meninggalkan tilam yang empuk ini.

Ku bersiap sedia untuk mandi dan terus menjalankan kewajipan ku mengantikan solat2 ku yang ku tinggal semasa remaja ku sementara menunggu waktu subuh. Setelah selesai tanggungjawab ku sebagai seorang islam, aku lakukan amalan harian ku selepas solat yang ku telah belajar dan amalkan, iaitu berzikir, berdoa, membaca quran dan berfikir.

Aku berfikir sejenak, bulan Ramadan hampir tiba, aku hisab diriku, apa yang aku lakukan sepanjang tahun2 lepas hingga sekarang. Tiba2 aku menangis teresak esak, aku kesedihan...., aku bertanya pada diri ku adakah aku telah menjalankan kewajipan aku sebagai isteri yang solehah... air mata terus berjurai2 jatuh di pipiku. Sesungguhnya aku bukan lah isteri yang solehah, ya banyak kekurangan pada diri ku... suamiku ampunkan aku, layanan ku memang tak sempurna, seperti makan minum mu tidak aku pedulikan sangat kerana kerja ku.... kadang2 kau makan di luar, sepatutnya kau makan makanan hasil air tangan isteri... mana aku nak dapat pahala sebagai isteri... air mata jatuh lagi mengenangkannya, rupanya aku tak terdaya mengharung pancaroba kehidupan di dunia ini. Aku leka mengejar kemewahan dan kemanisan dunia, airmata ku semakin deras menghujani pipi ku...Ya Allah aku rasa cukup sedih dan kecewa sangat2 apa yang telah ku lakukan... Aku lalaikan tanggungjawab ku sebagai isteri pada suami ku. Mungkin pada lahirnya aku tampak biasa dan taat pada suami tapi setelah ku mendalami ilmu ugama, bagi ku tidak mencukupi aku sangat lalai menjalankan tugas sebagai isteri..walaupun suamiku bukan lah seorang yang "demanding" dia seorang yang sangat bertimbang rasa...tapi aku sendiri yang rasa bertapa ruginya aku kerana kelalaian ku ini. Aku berjanji pada diri ku melayani suami ku sebaik2nya selagi ku masih hidup dan dia lah satu2nya lelaki yang amat menyayangi ku sepenuh hatinya. Maafkan aku suami ku atas kekurangan ku....Salah seorang dari kami mesti pergi dulu samada aku atau suamiku, hanya Allah sahaja yang menentukan. Sementara ku masih hidup biarlah aku menebuskan kekurangan ku dulu dengan memberi layanan yang sempurna seperti yang di tuntut. Jika ku mati biarlah mati ku dalam keredhaan mu.

Ya Allah berikan ku kekuatan pada diriku untuk ku terus beristiqamah pada mu ya Allah sesungguhnya aku memang tidak layak syurga mu, tetapi aku pun tak sanggup dengan seksaan neraka mu. Ampunilah aku... amin.

1 comment:

nurdia said...

alhamdulillah kerna masih berkesempatan utk memohon kemaafan... bayangkan jika kesedaran tu tiba setelah dia tiada... kan bertambah ke kesalan yg sedia ader....