Monday, September 6, 2010

Pengorbanan di saat akhir Ramadan


Sekali ini entri agak pendek, saja nak memperingatkan diriku dan mungkin juga rakan rakan.

Kita sanggup membuat pengorbanan pada orang yang kita sayangi atau cintai, tetapi pernah tak kita berkorban demi Tuhan yang menciptakan kita. Aku sebagai manusia yang banyak kelemahan memang rasa tak ada pengorbanan yang dilakukan pun kecuali cuba sedaya upaya melakukan perintah nya dan menjauhi larangan nya sahaja.

Apa kata kita banyakan melakukan ibadat, solat terawih jangan lah kita tinggal, makan lah dengan kadar sedikit sahaja agar kita tidak malas untuk beribadat. Tinggal kan tilam yang empuk kita, mimpi2 indah kita. Bangun malam, bersihkan diri, lakukan solat tahajjud, berzikir banyak2, dan berdoa. Ini lah satu pengorbanan kita pada Allah dan insyallah pengorbanan kita tak sesia..
Untuk wanita, bersedeharna lah membuat persiapan di hari Raya ini. Membeli belah dan berkemas rumah sepatutnya di buat sebelum raya lagi agar kita tak rasa penat dan letih, dan sudah tentu kita boleh tumpukan ibadat kita. (Sebaiknya kita aturkan cara hidup kita).

Ayuh, cuma beberapa hari sahaja lakukan pengorbanan ini yang sedikit sahaja berbanding apa yang kita beroleh dariNya.....

Bagi wanita2 yang uzur jangan rasa kecewa, masih boleh beribadat, bangun malam, banyakkan beristifar, berzikir, dan memohon keampunan Allah.

Akhirnya ku memohon dari Allah agar amalan kita di terima sepanjang Ramadan ini dan maaf zahir batin.

Bagi yang balik kampung di Hari Raya ini satu pesanan "Berhati2lah di jalan raya"...

No comments: