Thursday, October 28, 2010

SIFAT AMARAH SIFAT MAZMUMAH

Kadang2 keadaan di sekeliling ku membuat aku rasa jelik. Terutama bila melihat orang marah2 tak tentu arah. Sifat amarah ini memang sifat mazmumah. Kita harus kawal sifat amarah ini..terutama di tempat kerja.

Dan bila kita marah kita menyusahkan semua orang..Contohnya sebagai ketua bila marah2 pada orang bawahannya, sudah tentu orang bawahan nya rasa takut, dan ini boleh melibatkan kreativiti seseorang terbantut. Apa salah kita mengajar "staff" kita dari memarahi mereka kerana melakukan kesilapan kecil sahaja.

Aku menulis ini dari pengalaman aku sebagai pekerja bawahan hingga menjadi ketua pejabat...Aku tau beza nya bila mempunyai boss yang suka marah2...kita memang tak boleh berfikir, hanya bekerja ikut arahan sahaja, mereka akan rasa kerja yang mudah ini menjadi begitu sukar... Atas pengalaman tersebut aku berazam jika aku menjadi boss aku tak mau jadi seperti itu, dan alhamdullilah aku cuba sedaya upaya tunaikan azam aku. Aku hanya mengajar mereka, hanya memarahi jika kesalahan2 itu sentiasa berulang2..dan memang ternyata mereka memberi sepenuh nya kommitmen pada pekerjaan mereka dan mereka kreatif serta innovatif. NNaaah...ini kan mempermudahkan kita sebagai ketua...jadi banyak perkara lain boleh aku lakukan untuk memajukan syarikat...."Kerja yang sukar di permudahkan, kerja yang mudah lagi di permudahkan".

"Sesungguhnya tiap-tiap kesukaran disertai dengan kemudahan" Surah Al-Inshirah (Lapang Dada) ayat6

Aku berpegang biar "staff" kita tak takutkan kita sebagai ketua tetapi hanya menghormati kita....dan aku selalu berharap biar kita semua sentiasa rasa gembira pergi bekerja. Kerana bila kita berperasaan begitu, kita jadi ikhlas bekerja mencari rezeki dan berpegang kerja ini salah satu ibadat kita...

Ayuh rakan2 ku, buangkan sifat amarah itu dari diri kita. Kawal sebaik mungkin. Sifat amarah itu boleh membuat kita menjadi stress, tampak di wajah kita sentiasa masam, kusut tidak menarik...dan yang paling penting sifat amarah itu ada lah sifat mazmumah (sifat tercela). Allah tidak suka pada orang yang suka marah2.

Semoga kita semua mempunyai sifat2 terpuji...amin...

No comments: