Friday, November 5, 2010

KEBERSIHAN SANGAT DI TUNTUT

Salah satu cara kita sentiasa mengingati diri kita dan patuh dengan perintah Allah ialah dengan menghadiri kuliah2 ugama. Insyallah dengan menghadiri atau mendengar kuliah2 ugama kita akan sentiasa takut dan patuh dengan perintah Allah.

Semalam aku baru mendengar kuliah dan aku rasa patut aku kongsikan bersama dengan rakan2 sekelian. Mungkin ini perkara lama tetapi kita ini diibaratkan seperti batteri yang perlu di charged selalu.

Daripada Ibni "Abbas, bahawasanya Rasulullah S.A.W. melalui ia atas dua kubur, maka sabdanya. Bahawasanya keduanya kena 'azab dan tiada di azabkan keduanya pada yang besar. Adapun ini maka adalah ia tiada bertutup ia daripada kencingnya, dan adapun ini maka adalah ia berjalan dengan mengacum (menghasut).

Hadis
ini hadis Hassan Shahih dari kita kitab Bahru Al-Madzi Juzu 1.

Hadis ini membuktikan adanya azab kubur. Orang2 yang melakukan dosa2 akan menjalani azab kubur.

Hadis ini juga menyatakan jika kita tidak menjaga kencing kita dan suka menghasut orang akan di kenakan azab didalam kubur.

Secara ringkasnya apa yang di maksudkan dalam hadis tersebut ia lah kita harus menjaga kencing kita, basuh kencing sampai bersih supaya jangan kena ke badan seperti paha dan pakaian kita. Bersihkan kecing kita dan jangan bagi kencing kita merecik. Kalau kita lakukan juga ada lah dosa besar.

Maksud di katakan dosa besar ini ada kaitan dengan solat kita. Cuba kita renungkan semula kalau kencing itu ada lah najis, jika kita tak bersihkan najis nya dan seteruskan kita bersolat sudah tentu solat kita tidak di terima dan jika solat kita tak di terima sudah tentu kita dikira menginggalkan solat dan meninggalkan solat itu ada lah dosa besar. Jadi berhati2 lah ketika kita kencing, jaga lah adab2 nya, terutama kebersihan nya agar solat kita terpelihara.

Dan satu lagu azab yang akan kita terima jika kita suka menghasut rakan2 kita. Perbuatan menghasut nya dari segi kemanusian pun memang di keji apatah lagi dari segi ugama. Berhati2 lah ketika berkata2 dengan rakan2 kita jangan sampai jadi menghasut membuat seseorang jadi marah, berkelahi dan sebagainya.

Kesimpulan nya jaga lah kencing kita dan jangan lah jadi seorang penghasut kerana kita akan di azab di kubur jika kita lakukan seperti yang telah di sebut dalam hadis.

Nah..rakan2 ku walaupun ini bab kecil iaitu kencing tetapi impak pada kita sangat kuat,silap2 kita akan di azab di kubur jika kita tidak lakukan seperti yang di tuntut. Islam betul2 menuntut kebersihan agar ibadat2 yang lain khas nya solat kita di terima dan sifat menghasut kawan2 sangat di tegah dalam ugama kita.

Semoga kita pelihara adab2 yang di tuntut dan menjadi seorang yang sangat baik budi pekerti...

No comments: