Thursday, December 9, 2010

Allah Maha Mengetahui....

Surah Al-Baqarah :216

...Kamu di wajibkan berperang (untuk menentang penceroboh), sedangkan perperangan itu ialah perkara yang kamu benci.Boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. (Ingatlah), Allah jualah Yang mengetahui (semuanya itu), sedangkan kamu tidak mengetahuinya.....


Aku tidak pandai mentafsir ayat tersebut tapi dari terjemahan itu memang benar...Allah maha mengetahui, kita tidak mengetahui apa yang sebalik berlaku pada kita...Kita mungkin mengeluh atau tidak suka perkara2 atau peristiwa yang berlaku pada kita tetapi kita mesti ingat mesti ada hikmahnya....mungkin kita rasa buruk untuk kita tetapi tidak bagi Allah, itu yang terbaik untuk kita....kita hadapi lah dengan redho.... janganlah sesekali menyesal apa yang berlaku tetapi bersyukur...

Aku teringat satu peristiwa yang berlaku pada aku....7 tahun yang lalu aku bertekad untuk berhenti kerja dari sebuah bank. Bayangkan lah hampir 26 tahun aku bekerja di situ. Aku naik dari bawah hingga ke peringkat yang agak membanggakan dan aku bersyukur...tetapi tiba2 aku rasa bosan dan hendak berhenti dari situ sedangakan aku tidak ada pekerjaan lain dan aku masih mempunyai anak2 yang masih bersekolah. Pendapatan suami mungkin cukup2 sahaja tetapi tidak dapat bermewah2 seperti aku bekerja...tetapi aku nekad dan terus berhenti dan meninggalkan gaji yang agak lumayan...NEKAD

Kehidupan aku semasa tidak bekerja boleh di katakan sederhana sahaja tetapi amat membosankan aku.... Aku sudah terbiasa dengan kehidupan yang sibuk tetapi sekarang aku rasa terlalu "relax" dan tidak mencabar langsung...mungkin anak2 aku sudah besar dan aku selalu keseorangan di rumah. Walaupun aku mengisi kekosangan aku dengan menghadiri kuliah,pegi gym dan berniaga kecilan2, tetapi aku rasa kehidupan aku tidak mencabar seperti aku bekerja. Aku terpaksa juga berjimat cermat, kesian juga pada anak2 aku yang sudah terbiasa dengan kemewahan aku berikan (salah aku juga). Tetapi akhirnya mereka terima seadanya...

Aku kira2 mula mahu mencari kerja dengan keizinan suami aku. Alhamdullilah dalam hendak mencari pekerjaan aku di tawarkan kerja oleh seseorang dan tanpa berfikir panjang aku terus menerima tawaran tersebut tanpa memikirkan gaji dan "benefit"nya. Gaji yang aku dapat hanya setengah dari gaji yang pernah aku perolehi....tapi aku tak kisah pun...asalkan aku bekerja semula..

Pada akhir Ogos 2005 aku mula bekerja dan aku sangat sukakan pekerjaan aku ini. Tidak banyak bezanya pekerjaan aku dulu dan sekarang hanya aku sebagai ketua syarikat aku agak bebas menerajui mengikut kehendak aku....dan alhamdullilah dengan berkat kesungguhan, syarikat bertambah maju insyallah akan aku usahakan lagi untuk terus membesar dengan kerjasama dan kesungguhan staff2 aku. Mereka semua nya sungguh berkomitted dengan pekerjaan mereka.. Apa yang aku bersyukur, aku dapat memimpin staff aku cara aku...dulu aku tak dapat nak serapkan nilai2 islam di dalam pekerjaan, sekarang aku dapat...aku ajak staff2 aku berkumpul sebelum mula bekerja dan di mulakan dengan bacaan doa...kemudian tazkirah dan baru lah ada "briefing" dan boleh mulakan pekerjaan begitu lah tiap2 hari kami bekerja kecuali hari Jumaat dimana semua staff2 dijemput untuk mendengar kuliah yang dianjurkan oleh "Group Company".......Aku juga dapat berhenti bekerja seketika bila mendengar azan dan juga staff aku dan teruskan solat berjemaah sama ada di Masjid, atau di pejabat jika tidak berkesempatan atau pun hujan lebat....sedangkan di tempat kerja lama aku hanya dapat bersolat di hujung2 waktu kerana banyak kerja yang tak boleh di tunda atau sebagainya.

Aku bersyukur mendapat Ketua2 yang sangat mementingkan nilai2 Islam semasa waktu bekerja...jadi tidak susah aku "implementkan " cara aku di syarikat yang aku terajui ini...mereka sentiasa memberi sokongan pada ku dan begitu juga dengan staff2 aku....

Sekarang baru aku sedar mengapa aku hendak berhenti bekerja di tempat lama dengan meninggalkan gaji yang agak lumayan......semua nya kehendak Allah, sebab Allah maha mengetahui... kita tidak mengetahui...apa yang berlaku 7 tahun yang lepas ini lah hikmah nya...alhamdullilah.

No comments: