Thursday, December 2, 2010

BERSENAM LAH...

Salam rakan2 ku, hari ini aku ingin bersantai sahaja. Yang sebenarnya aku sedang demam....tetapi tidak lah teruk cuma agak terganggu sedikit pergerakan ku, badan2 ku rasa sakit2 sikit dan hidungku tersumbat sedikit. Syukur alhamdullilah masih boleh bangun dan bekerja cuma aku tidak melakukan senaman seperti biasa.

Bila keadaan macam ini memang aku rasa sangat bersyukur masih boleh bergerak kesana sini dan bersolat seperti biasa. Bayangkan lah ketika kita sakit...Essh rasa gerun pada diriku...Bila sudah sakit terlantar apa pun kita tak boleh buat.....sahabat andai, anak2 dan suami atau isteri hanya simpati sahaja tetapi yang menanggung kita seorang...

Jadi jaga lah kesihatan kita. Tubuh yang Allah berikan pada kita, ada lah satu amanah untuk kita menjaganya. Disiplinkan lah diri kita dengan menjaga makan kita, selalu bersenam...aku menganggap senaman itu seperti memberus gigi...mesti buat kecuali keadaan tidak mengizinkan seperti sakit, demam dan sebagainya. Kadang2 memang rasa malas untuk bersenam tetapi kena paksakan diri...dengan senaman lah insyallah badan kita merasa segar dan cergas. Satu ketika, aku memang kurang bersenam dan sentiasa rasa malas untuk melakukan dengan kemalasan aku itu, badan ku naik bagai di pam pam...dan selalu rasa tidak sihat dan stress dan mendapat darah tinggi. Tetapi dengan rasa kesedaran, aku memulakan rutin ku semula yang aku lakukan bertahun2 dan insyallah sekarang kembali cergas semula dan darah tinggi ku pun "under control". Setakat demam sikit2 tu adat lah, tetapi aku bersyukur dengan umurku aku masih boleh bergerak cergas.

Ayuh rakan2, adek2 ku, anak2 ku, disiplinkan diri untuk melakukan senaman demi untuk kesihatan kita dan sentiasa sematkan pada diri kita tubuh kita amanah Allah untuk kita menjaganya....selagi hayat di kandung badan...Jangan mengatakan tidak ada masa, cari lah masa untuk melakukan walaupun sebentar seperti 15 min sehari...kita boleh menonton TV seperti tengok berita atau program kegemaran kita tetapi hanya duduk sahaja, bukankah masa itu kita boleh melakukan senaman sambil menonton TV? pandai2 lah kita mencuri masa untuk melakukan nya.....seperti pernah ku katakan dulu (kata2 guruku)...hidup ini jangan memberi alasan tetapi cari jalan..untuk melakukannya...

No comments: