Wednesday, February 20, 2013


9 Rabiul Akhir 1434H

Assalamualaikum

Semalam kita bercerita pasal golongan yang mengerjakan solat...hari ini kita bercerita pula pada golongan yang tidak bersolat...Mereka ini secara terang terangan meninggalkan solat tanpa rasa bersalah dan kesal.. Mengapa dan kenapa?  Di antara yang di huraikan dalam buku yang di baca iaitu " Bimbingan Penghayatan  dan Kesempurnaan solat" ada  lah seperti berikut :-

Pertama : cetek nya pengetahuan ugama

Golongan ini biasanya  berpendapat bahawa dirinya telah memiliki pengetahuan yang tinggi.  Oleh itu mereka merasa tidak perlu mengerjakan dan  tidak perlu bersolat.

Kedua :  Tidak mempunyai pengertian tentang solat

Mereka ini biasa nya terdiri dari keluarga atau masyarakat yang tidak bersolat

Ketiga :  Sifat malas malas dan cuai

Mereka ini pada dasarnya mengakui tentang kewajipan  bersolat tetapi kerana sibuk dan malas  menguasai  maka mereka hilang lah rasa keinsafan dan kesedaran diri.

Keempat :  Usia Remaja atau rasa muda lagi

Golongan ini beranggapan bersolat ini hanya sesuai untuk orang2 yang berusia sahaja..

Kelima :  Pengaruh Keresahan Jiwa 

Golongan ini meninggalkan solat kerana pengaruh jiwa mereka yang resah dan kosong.. sebaiknya kita mendekati Allah bila jiwa kita resah...

Ada juga terdapat golongan yang kadang2 bersolat kadang2 tidak..golongan ini ramai di kalangan kita ..mungkin pengaruh keadaan sekeliling atau terlalu sibuk dengan urusan dunia.

Semoga kita tidak termasuk dalam golongan2 tersebut...bagaimana sibuk pun kita ..waktu solat kita berhentilah dengan urusan dunia untuk mengadap kekasih kita iaitu Allah...jangan bagi alasan tetapi cari jalan untuk mengerjakan solat dengan awal waktu dengan rasa penuh keinsafan dan rendah diri pada Allah.

No comments: