Tuesday, February 19, 2013


8 Rabiul Akhir 1434H

Assalamualaikum

GOLONGAN YANG MENGERJAKAN SOLAT

 Jika kita memang golongan orang yang mengerjakan solat,  elok juga kita periksa diri kita di mana... 

Orang yang mengerjakan mengikut kehendak sendiri tanpa memperdulikan kesempurnaan rukun, syarat2, tidak peduli terhadap perkara2 yang makruh dan sunat...kiranya golongan ini tidak mahu belajar. Bersolat tanpa ilmu

Ada juga orang bersolat kerana kebiasaan dan tradisi, seperti bersolat pada usia sama seperti kanak2 ...tanpa memahami hakikat solat yang sebenar.  Seperti yang di maksudkan dalam alquran :

....maka neraka wail lah bagi mereka yang mengerjakan solat iaitu mereka yang lalai....(surah al maun 108:4-5)

Yang di maksudkan lalai di sini ialah tidak memahami terhadap apa yang dilafazkan dan tidak mengetahui maksud yang di kerjakan.

Ada juga golongan yang mengerjakan solat dengan meniru semata, bukan dengan belajar dengan guru yang berkelayakan yang dapat memberi pengajaran tentang solat dengan sempurna.

Terdapat golongan yang mengerjakan solat  dengan wuduk  yang tidak sempurna, kerana jahil dengan perbuatan2 wuduk yang di tuntut.

Ada juga golongan yang mengerjakan solat kerana suatu keperluan dunia semata2, seperti untuk pandangan orang dan masyarakat dan sebagainya.


Semoga kita bukan dari golongan di atas.  Perbaiki solat kita dengan mencari ilmu, berguru, dan yang paling penting kerana ALLAH...

Sekian...semoga kita tergolong dari orang2 yang soleh dan solehah.

No comments: