Monday, February 18, 2013


7 Rabiul Akhir 1434H

Assalamualaikum 

Seperti yang di janjikan hari ini kita ke bab Solat... Dalam apa yang saya pelajari dari kuliah dan juga rujukan  dari  buku Bimbingan dan Penghayatan Solat serta dari kitab Bahru Al Madzi ini di terangkan dengan  panjang lebar bab solat dimana sangat menarik untuk kita sama2 mengulangkaji...

SOLAT

Pengertian solat dari sudut bahasa bermaksud doa, dan menurut syariat pula merupakan sesuatu  perbuatan yang terbina dari berbagai perbuatan yang di tuntut di mulai dengan takbir dan di sudahi dengan salam.

Terdapat berbagai jenis solat, iaitu solat fardu dan juga solat sunat.  Solat fardu pula terdapat dua jenis iaitu fardu ain dan fardu kifayah.  Fardu ain ialah solat 5 waktu dimana fardu kifayah pula ialah solat jenazah.

Solat sunat pula ada berbagai jenis  solat,  sunat terikat seperti sunat rawatib..solat yang di kerjakan bersama solat wajib...solat sunat mutlak pula di kerja bila2 masa.

Sebagai orang islam kita memang di wajibkan bersolat 5 waktu sehari semalam..semua orang mengetahui nya.  Terdapat beberapa golongan di antara kita bab mengerjkan solat.  Di antaranya :-

Pertama - Golongan yang mengerjakan solat
Kedua - Golongan yang tidak mengerjakan solat
Ketiga- Golongan yang kadang2 mengerjakan solat kadang2 tidak - ikut suka aje

Kita periksa diri kita dalam golongan mana...

Hari ini agak pendek sikit kerana topik ini agak berat dan memerlukan penulisan yang teliti agar kita sama2 memahami.. InsyaAllah esok akan di huraikan ketiga2 golongan ini.

Sekian , semoga hari ini hari yang lebih baik dari esok dan ceria2 selalu...

No comments: