Sunday, November 20, 2011

Hukuman di Dunia

Malam tadi aku dan suami ku menghadiri kenduri kawin selepas Isyak agak terlambat juga tetapi aku lebih suka datang lambat setelah selesai tanggungjawab ku baru aku rasa selesa untuk keluar menghadiri apa2 majlis pun.

Bila sampai ke kawasan parking, aku terdengar orang bertempek kuat dan aku dan suami dapati ramai pengawal sekuriti berada di situ...rupa nya mereka ternampak orang sedang cuma mencuri atau memecahkan pintu kereta yang berada di situ. Lalu mereka menangkap pencuri tersebut yang tidak ada kesempatan untuk lari.

Mereka mengheret pencuri dan memarahi dan memaki hamun juga...aku melihat dari jauh muka pencuri itu, dia tertunduk malu dalam keadaan lemah longlai, timbul perasaan kasihan dan simpati pada nya...aku dan suami ku terus terdiam dalam kereta dan mencari tempat untuk meletak kereta kami. Aku tidak tahu punca mengapa dia sanggup melakukan kerja tersebut mungkin desakan hidup....tetapi terdetik hati ku si pencuri itu telah mendapat hukuman di dunia lagi...siap di maki hamun, pukul dan juga maruah diri tergadai... itu peringkat di situ aje, aku bayangkan lagi apatah lagi di akhirat ya...aku jadi takut dan terus berdoa Ya Allah pelihara lah diri ku dan suami ku dari sebarang kemungkaran, begitu juga anak2 ku, adik beradik ku, kaum kerabat ku dan juga rakan2 ku Ya Allah jauhi lah kita dari melakukan sebarang kemugkaran....sekali lagi aku berdoa dengan penuh harapan....

Satu pengajaran bagi ku dengan peristiwa tersebut walaupun mungkin kecil pada orang lain tapi ianya membuat aku rasa lebih insaf dan takut baru di dunia telah nampak balasannya apatah lagi di akhirat....itu baru dosa mencuri, apatah lagi dosa2 yang lain...eeesh seramnya aku....

No comments: