Friday, December 30, 2011

Alam rumah tangga

Sebagai orang tua, aku banyak mendengar rintihan2 orang lain dalam mengharungi kehidupan rumah tangga mereka...cerita2 mereka selalu aku jadikan iktibar untuk diriku dan keluarga ku.

Setiap insan inginkan kebahagian dalam kehidupan mereka. Apabila mereka mendirikan rumahtangga mereka akan membayangkan kebahagian menanti di hadapan dengan kehidupan yang tenang, anak2 yang comel dan suami atau isteri yang penyayang.

Tetapi setelah berkawin, kadangkala apa yang di harapkan hanya mimpi di siang hari...mengapa jadi begitu? Aku selitkan rungutan rungutan yang telah ku dengar dan kita ambil iktibar atas rungutan mereka dan kita cuba perbaiki pada diri kita jika ada rungutan sebegitu.


Senario 1

Isteri merungut, husband aku tu too much lah...dah lah kita bekerja, bila balik rumah asyik tengok tv, computer atau baca paper, aku ni macam orang gaji aje semua aku nak kena buat..dah lah dari segi kewangan aku pun sama bantu hingga aku nak beli untuk diri sendiri pun terpaksa batalkan hajat aku kerana kesempitan wang....dia tau nak relax aje...menyampah aku....baik tak usah kawin lagi senang.....

Pernah dengar kan? ya lah sebagai isteri memang tugas nya melayan suami dan anak2 jaga makan minum nya tetapi kalau isteri bekerja apa salahnya suami pun bantu isteri buat kerja rumah...kalau nak di layan sebagai raja jangan bagi isteri bekerja...tetapi kalau isteri bekerja untuk membantu ekonomi rumahtangga elok lah sisuami sama2 bantu isteri buat kerja rumah jaga anak2...aku rasa suasana begini lagi menambahkan kemesraan di antara suami isteri...ialah masak sama2 tolong potong bawang, sayur dan berkemas, melayan anak2 sama2...kan bahagia tu....tidak di nafikan jika isteri buat semua ganjaran dari Allah tak dapat kita bayangkan masyaallah memang isteri mendapat pahala percuma aje bila melayan suami dan menjaga anak2 dengan seikhlas2 nya...jadi wahai isteri2 jangan lah merungut buat aje yang termampu dan suami kalau kasihan dan sayangkan isteri dari berdosa kering aje tolong lah isteri...dan isteri jika sayang suami ikhlas lah membantu suami agar sama2 mendapat keberkatan....

Senario 2

Di pejabat seorang suami memuji rakan perempuan nya ...you ni cantik lah, pandai jaga badan bukan macam isteri I, baru anak satu dah gemuk tak ada selera lah tengok dia...alangkan sedih jika si isteri mendengarnya.

Aku rasa si suami patut berterus terang dengan isteri buat sesuatu pada badan nya dan tolong isteri untuk mendapatkan badan idaman nya seperti rakan sekerja nya...ini tidak mengutuk aje di belakang isteri....kadang2 harapan suami pun terlalu tinggi dah beranak pinak nak badan isterinya macam artis...

Aku berpendapat jika suami ada duit dan nak isterinya badan macam anak dara dulu keluarkan duit tu hantar isterinya ke slimming center atau bimbing dia macamana nak jaga pemakanan untuk menjadi slim...kalau tidak terima lah isteri seadanya...

Senario 3

Seorang lelaki menegur kawan nya kau ni kan dah kawin pun asyik makan luar aje sorang2 tak pernah nak bawa anak isteri kau makan sama....bawa lah atau makan lah di rumah bersama2 mereka....Kawannya menjawab aku tak selera lah nak makan di rumah isteri aku tu tak pandai masak asyik2 lauk tu aje tak selera aku....baik aku makan sorang2 di luar ni macam2 ada...

Memang ramai lelaki merungut macam ni.....menjadi isteri ini kena kreatif..dari segi penampilan diri, masak, jaga rumah semua nya kena kreatif...agar suami tak jemu...sebab itu aku katakan menjadi isteri amat mencabar...banyak kita kena teliti dalam menghadapi kehidupan kekeluargaan ini seperti menjaga makan minum suami, anak2 agar mereka tidak jemu duduk di rumah bersama kita.

Kalau kita tak pandai masak, belajarlah, banyak info2 terdapat dari media, majalah, internet dan sebagainya...cuba dan cuba hingga menepati citarasa suami dan anak2...suami pun bagi lah sokongan baru lah bersemangat si isteri...

Banyak lagi cerita2 yang ku dengar dan aku selalu jadikan iktibar untuk diriku dan anak2 ku untuk mereka mengharungi rumahtangga mereka.

Pada ku dalam kehidupan kekeluargaan ini yang paling penting ada lah patuh perintah Allah dan jauhi larangan Nya...dan kedua saling faham memahami pasangan kita, ketiga terima seadanya pasangan kita..keempat berterus terang selalu dan cuba perbaiki kelemahan masing2 kelima selalu gembirakan hati kita insyaallah orang di sekeliling kita akan turut rasa gembira dan bahagia. Yang tidak dapat kita ketepikan fahami lah tugas2 kita mengikut syarak. Banyak lagi tips2 untuk mendapat kebahagian berumahtangga ni terpulang lah pada kebijaksanaan kita untuk mencari....dan mencorakkan warna warni rumahtangga kita..

Semoga kita menikmati kebahagian rumah tangga kita ke akhir hayat...amin

3 comments:

Adik Aiysah said...

Assalamualaikum ka. Saya mal minta nasihat dri akak privately. Boleh minta email? Terima kasih

ayu said...

Sungguh saya tersentuh dengan kata2 dalam entri ini..terima kasih kerana sudi berkongsi.

hamidah said...

Email akak msolehah52@yahoo.com