Wednesday, March 21, 2012

Sifat Rendah Diri

Perut ku sudah mula berbunyi2 dengan alunan muzik yang deras menandakan aku sudah lapar lalu aku bercadang untuk pergi keluar makan dan mengajak kawan ku makan bersama.

Setiba nya di restoran tu bertambah lapar lagi perut ku dengan air liur sudah mula meleleh melihat lauk pauk yang terhidang....mmmm semua nya menyelerakan hingga sukar aku memillih lauk2 itu..akhir nya aku memilih  makanan kegemaran ku iaitu kari kambing dan sayur serta chili hijau... dan terus mencari tempat duduk dan mula makan dengan berseleranya.

Sedang aku makan, seorang perempuan bertanya pada ku hendak minum air apa dan aku berkata aku nak air kosong...dalam beberapa minit saja air ais kosong terletak di meja ku dan aku melihat air ais dan berkata kepada perempuan tu bukan air ini yang aku maksudkan aku hendak minum air suam aje...lalu dia terus  memarahi aku dan berkata lain kali cakap lah air suam bukan air kosong...aku tersenyum dan tunduk kepala tanda memohon maaf dan terus makan, tanpa rasa apa2 atau marah pada dia semula...kerana memang salah ku...salah pesanan...

Berselera sungguh aku makan habis licin sepinggan tanpa sebiji nasi pun tinggal...bila dah habis makan aku terus pergi ke kaunter pembayaran serta beratur dengan sabar nya menanti giliranku  membayar....bila tiba giliran ku...perempuan cashier tu menghulur tangan nya meminta maaf atas perbuatan nya tadi memarahi aku....aku terkejut dan terpengun dengan kebaikan nya.  Sesungguhnya dia  mempunyai sifat terpuji...walaupun aku tidak memarahi dia atau merungut dengan sikap nya dia tahu dan rasa bersalah atas perbuatan nya terhadap ku....sanggup menunggu ku dan meminta maaf...mungkin pada orang lain ini perkara kecil tapi bagi ku bukan senang seseorang nak minta maaf tambah2 dia toke kedai.....apa dia peduli hilang seorang pelanggan ramai lagi pelanggan akan datang ke restoran nya...memang ternyata makanan nya memang sedap....tapi bukan itu yang ku kenangkan tetapi kebaikan nya dengan rendah dirinya di memohon maaf pada ku...tetap ku kenang sampai bila2 dan sudah pasti aku akan datang lagi...patut lah kedai dia maju....

Begitu lah hidup manusia, kita tidak rugi apa2 kalau kita sentiasa merendah diri....kerana kita ini hanya manusia yang di cipta oleh Allah...apa lah sangat yang ada pada kita hingga ingin sanjungan dan sentiasa angkuh......sifat2 sebegini memang merugikan kita......

Allah menyukai orang yang sentiasa merendah diri, tawaduk dan patuh perintah Nya...harap kita menjadi orang yang di sayangi Allah...amin...

No comments: