Friday, February 22, 2013


11 Rabiul Akhir 1434

Sejarah  pensyariatan solat

Solat  merupakan ibadat yang menghubungkan seseorang hamba dengan Allah membuktikan ketaatan, kepatuhan serta sentiasa mengingatiNya.

Terdapat banyak dalil2 dari alquran dimana syariat  solat telah di turunkan kepada nabi2 sebelum Rasulullah SAW.  Malah Nabi Ibrahim a.s telah berdoa kepada Allah  supaya beliau dan anak cucunya mengerjakan solat.  Permohonan itu telah di rakamkan dalam firman Allah yang bermaksud :-

" ya tuhan jadikan aku dan anak cucuku orang orang yang mendirikan solat..perkenankan doaku" ..(surah Ibrahim 14:40)

Di antara ayat2quran yang mensyariat kan solat kepada nabi2 sebelum Rasulullah :-

Yang bermaksud :-

"kami telah perintah kepada Ibrahim dan Ismail ..bersihkan rumahku untuk orang2 tawaf, orang (mereka) yang iktikaf, ( mereka) yang rukuk dan sujud."
 ( Surah al Baqarah 2: 125)

" kami teah menjadikan mereka itu (Ishaq dan Ya' kub) sebagai pemimpin yang memberi petunjuk kepada  perintah Kami dan telah Kami wahyukan kepada mereka  yang mengerjakan kebajikan, mendirikan solat, mengeluaran zakat dan hanya kepada Kamilah mereka selalu mengabdikan diri... (Surah al Anbiya' 21: 73)

Allah telah berfirman kepada  Nabi Musa a.s yang bermaksud :-

" sesungguhnya Aku adalah Allah, tiada Tuhan selain Aku. Maka sembahlah Aku, dan dirikan solat untuk mengingati Aku...(Surah Thaha 20:14)

Allah juga ada memerintah kepada Nabi Isa a.s :-

" Dia (Allah) memerintahkan kepadaku agar mendirikan  solat dan mengeluarkan zakat selagi aku masih hidup " (Surah Maryam 20 :14)

Kesimpulannya kenyataan dalil2 dari alquran yang di paparkan di atas membuktikan bahawa solat ada lah ibadat yang disyariatkan para nabi terdahulu dari Rasulullah SAW..

Mungkin  cara solat nya tidak sama seperti kita sekarang..rakaat nya berbeza dan waktu2 solat nya mungkin berbeza juga..tetapi yang  jelas SOLAT memang penting dan yang di utamakan sejak dari dulu2 lagi sebelum Rasulullah.

2 comments:

Musafir Maya said...

Assalam. Terima kasih di atas perkongsian...

Anonymous said...

Ceіling fans ceiling fans, ceiling fan, ceіling fans ωіth lightѕ
are now ѕtraightforωard to uѕe as there
аrе noω ωall-mounteԁ аnd remote sωitch contгols in аddіtion tο
the аuthеntic pulling chaіn change.
with your fan, you wіll ωаnt to double сheck аnd ensure
that the ball. We can mix-anԁ-match οnе bгаnd tο аnοther to creаtе a lοok no onе
elѕe goes aѕ fаr to offеr.


Visit my web sіte :: ceiling fans with lights At target